Her har ungene funnet seg et rom for lesing.
Rune Jensen/fotogjeteren
Forprosjekt 2024: Livslang lesing – et prosjekt i støpeskjeen
Livslang lesing startet med et forprosjekt støttet av Nasjonalbiblioteket. Dette året var dedikert til å bygge allianser, til dialog og til kunnskapsdeling om lesing og lesemotivasjon. Det ble avholdt oppstartkonferanse hvor Marit Sundelin fra UiT Norges arktiske universitet delte forskning omkring språkutvikling og språkmiljø i barnehagealder, med 8 x 8 minutters miniforedrag om lesing fra ulike vinkler, og en samtale med tre lesere i ulik alder.
Prosjektgruppa har vært på studietur til Norrbotten for å lære av svenskenes lesefremmende tiltak.
Det ble også gjennomført dialogmøter med alle folkebibliotekene i fylket og møter med mulige samarbeidspartnere til hovedprosjektet.
I tillegg har vi startet opp arbeidet med målgruppen «de yngste» og her har vi hatt delingskonferanse og utarbeidet en taksonomi (kunnskapstrapp). Ute i bibliotekene er det satt i gang/videreført aktiviteter rettet mot de yngste og deres foresatte, som Tøyveskebiblioteket, Les høyt og Loga munnje.
Les mer om forprosjektet i rapporten til Nasjonalbiblioteket.
Og les gjerne også vår kommentar til bibliotekpolitikken i Bok og bibliotek.
Hovedprosjekt 2025-2027: Livslang lesing
I februar 2025 sendte vi en prosjektsøknad til Nasjonalbiblioteket om videreføring av Livslang lesing, men det drøyer med svar. I løpet av august vil vi få vite hvor stor rekkevidde vi kan beregne at prosjektet vil ha. Men uansett om det kommer eksterne midler eller ikke, så kommer prosjektet til å gjennomføres i en eller annen form.
Planen for de kommende to årene slik den er skissert i søknaden vil bestå av fire prosjektdeler:
Høsten 2025: Rom for lesing. Hvordan kan vi tenke lesing inn i dagens aktive bibliotekrom? Les mer på kalenderpost for delekonferansen Rom for lesing.
Våren 2026: Ung lesing – i samarbeid med skolen. Vi ønsker å videreutvikle samarbeidet mellom skoler og bibliotek om barn og unges lesing, og har samarbeid med UiT Lærerutdanningen om å nå videre ut her.
Sommer/høst 2026: Ung lesing på fritida – pilotprosjekt. Gjennom å bruke samskaping som metode ønsker vi å ha fokus på hva ungdommen selv tenker om lesemotivasjon og hvordan det kan jobbes for å øke lysten til lesing.
Våren 2027: Voksnes lesing – motivasjon og fellesskap. Noen har sluttet å lese, noen har aldri begynt. Hvordan kan vi jobbe målretta med lesemotivasjon for voksne?
Hver prosjektdel vil inneholde en delekonferanse ved oppstart, webinarer og faste digitale månedlige samlinger for de involverte.
I tillegg vil det bli avholdt kurs og kompetanseheving ved behov. Her kan det bli snakk om blant annet shared reading/samlesing, Lesersørvis-kurs, forfattersamtale-kurs og bokbadkursing etter barnebokbad-modellen.
Har du spørsmål eller innspill til prosjektet? Ta gjerne kontakt med Ellen Berg Larsen eller Marit Andersen Somby
Hva er en delekonferanse?
-
En delekonferanse er en hybrid som springer ut fra konseptet «Unconference». I sin opprinnelige form bygges konferansen da mens den pågår, gjennom at nye spørsmål dukker opp underveis og bringer samtalene videre. I vår versjon er dette både en erfaringskonferanse hvor deltakerne kan bidra med egne tema for samtale avklart på forhånd, og en inspirasjonskonferanse med inviterte forelesere. Delekonferanse er en god oppstart til arbeid med målgrupper og tematikker som mange bibliotek har vært innom før, og som noen kanskje fortsatt jobber godt med.
Det er i delekonferansene og i etterarbeidet etter disse at selve aktivitetene og planer for gjennomføring i kommunene utformes.