Induviduell tilrettelagt opplæring

Opplever du at du har behov for tilrettelagt opplæring, men er usikker på hvem du skal ta kontakt med og hvordan veien går videre?

Opplever du at du ikke får godt nok læringsutbytte av den ordinære opplæringen, anbefaler vi at du først snakker med en fagperson om dette - enten en lærer, rådgiver på skolen eller pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT).

Veien videre

Kartlegging og tiltak
Skolen kartlegger og vurderer ditt utbytte av tilpasset opplæring og prøver ut tiltak. 

PPT kan være med å bidra allerede tidlig i prosessen, også uten henvisning.  

  1. Pedagogisk rapport
    Viser det seg at du ikke får et tilfredsstillende utbytte av ordinær opplæring, skriver skolen en pedagogisk rapport basert på kartleggingen.
     
  2. Henvisning til PPT
    Skolen sender en henvisning til PPT sammen med den pedagogiske rapporten. Foresatte, helsesøster eller du kan også sende en henvisning til PPT. Dette krever ditt samtykke. 
     
  3. Sakkyndig vurdering
    PPT utarbeider en sakkyndig vurdering om dine vansker, sterke sider, videre tilrettelegging og mål for opplæringen. PPT kontakter deg og andre som er aktuelt å samarbeide med.
     
  4. Enkeltvedtak om spesialundervisning
    Rektor lager et enkeltvedtak om individuell tilrettelagt opplæring, basert på den sakkyndige vurderingen. Enkeltvedtaket bestemmer hvilken opplæring du har rett til.
     
  5. Individuell opplæringsplan
    Din lærer lager individuell opplæringsplan for fag du har vedtak om tilrettelagt opplæring.
     
  6. Oppfølging
    Hvis du opplever at du ikke lenger trenger tilrettelagt opplæring eller har nye behov for tilrettelegging, kan det være nødvendig med en ny sakkyndig vurdering og nytt vedtak.