Vårens bibliotekfsjefmøte i Tromsø

Vårens biblioteksjefmøte gikk av stabelen på Fylkeshuset i Tromsø, og de aller fleste biblioteksjefene i fylket deltok.

Den første dagen var et reint biblioteksjefmøte og mesteparten av dag to var viet oppstart av seminaret Forskningsbasert kunnskap i folkebibliotek.

Dag en startet med at Ellen Berg Larsen fortalte om prosjektet Livslang lesing som vi skal i gang med. Det pågår et forprosjekt, og vi regner med å gå i gang med et to-årig prosjekt etterpå. Deltakerne ble satt i grupper for å snakke om hvordan de gå fram for å kan utvikle lesere i alle aldre i sin kommune.

Posten Innlån i Troms - status og utfordringer så ut til å være svært aktuell. Tone Mikkelsen, Sigrid Stangnes og David Wulff Sæther hadde dykka ned i tallene fra Troms og kunne presentere et tydelig bilde. Helen Sakrihei fra Nasjonalbiblioteket var til stede og Joep Arts fra Nasjonalbiblioteket deltok på teams sammen med David Wulff Sæther fra Senja. Dette er noe som vil bli fulgt opp framover.

Seminaret på dag to ble styrt av Linn K. Kristensen og Roy Martin Kristiansen fra OsloMet som presenterte Forskningsbasert kunnskap i folkebibliotek Cornel Borit fra UiT snakka om åpen forskning og åpen tilgang med blikk på kildekritikk, søketeknikk og ulike databaser. Deltakerne fikk utdelt forskjellige case som skulle løses i grupper. Veldig fint med aktiv deltakelse og at man får prøve seg på reelle tilfeller som man kan møte i biblioteket.

Dagen ble avslutta med at OsloMet presenterte studiet Åpen forskning og vitenskapelig kommunikasjon i folkebibliotek som vi oppfordrer bibliotekene i Troms til å søke på.