Lærer Irene Larsen i samtale med elev Mathilde Wang Nordsveen om litteraturgruppe på Kvaløya VGS.
Marit A. Somby
Irene Larsen leste dikt som innledning til dagen, både tidligere utgitte og fra en samling under arbeid.
25 påmeldte var klare med spisset blyant da Marit Sundelin fra ILP/Uit foredro om hvor viktig litteratur er for barnas språkutvikling. Og alle måtte skru konsentrasjonen opp et ekstra hakk når åtte formidlere fikk åtte minutter hver til å snakke om tema som speiler litteratur i bruk. Her ble det blant annet snakket om høytlesing i barnehagen, litteraturbruk i skolen, lesesirkler og samtaler rundt bålet. Og vi fikk en refleksjon rundt spørsmålet om hvordan vi tenker og snakker om gutter og lesing til å tygge litt ekstra på. Dagen ble avrundet med en samtale med tre lesere i ulik alder. Hvorfor leser dere, når startet det og hvordan kan vi koble flere på lesingen? Summa summarum for våre lesere er at bibliotekene er bra, men at de gjerne kan ha mer leserrettet inspirasjonsarbeid på gang.
I løpet av 2024 skal fylkesbiblioteket i Troms i samarbeid med folkebibliotekene, UiT Lærer- og barnehagelærerutdanningen og andre samarbeidspartnere finne veien videre for prosjektet Livslang lesing. Det neste store steget er en delekonferanse med tema Lesekultur for de minste 23. - 2 4. mai i Tromsø. Mer informasjon om konferansen kommer snart – men gi gjerne innspill om ønske til foredragsholdere eller tema som bør med i programmet.
Har du innspill, til delekonferansen eller andre deler av prosjektet? Ta gjerne kontakt med prosjektleder Ellen Berg Larsen. Ellen Berg Larsen.