Aktuelt Folkehelse og friluftsliv

Styrker lavterskeltilbudet for psykisk helse

Forebygging av spiseforstyrrelser, rusforebygging og lavterskel samtalegrupper er noen av prosjektene som har blitt tildelt midler av hovedutvalget for kultur og helse.

Selvmordsforebygging i skolen

Alle videregående skoler i Troms tilbys nå selvmordsforebyggende kurs. –Kursene gjør det lettere å stille de vanskelige spørsmålene, sier miljøveileder Christina Folgerø.

96 millioner kroner til idretts- og friluftslivsanlegg

En rekordhøy tildeling gjorde at hele 92 ordinære idrettsanlegg og nærmiljøanlegg i Troms har fått innvilget spillemidler i år.

Fortsatt penger i potten

Det er fortsatt penger i potten for kommuner og regionale organisasjoner som ønsker å sette i gang lavterskeltilbud for å fremme psykisk helse.

Økt tilskudd til Frisklivsentraler i Troms

Hovedutvalget for kultur og helse har på vegne av Helsedirektoratet fordelt 1,3 millioner kroner til frisklivsentraler i Troms. Dette er en økning på over 400 000 kroner fra 2023.

–Det satses bredt

Hovedutvalg for kultur og helse har fordelt fire millioner til tilrettelegging, drift og ferdselsårer i Troms.

Seks millioner til folkehelsearbeid i kommunene

Kommunene som deltar i «Program for folkehelsearbeid i Troms» er for 6. år på rad tildelt midler fra fylkeskommunen.

Skal fremme god psykisk helse

To kommuner og tre regionale organisasjoner er tildelt midler for å fremme god psykisk helse.

Nytt tilskudd for å fremme god psykisk helse

For første gang kan kommuner og organisasjoner i Troms søke om økonomisk støtte til å utvikle lavterskeltilbud for å fremme god psykisk helse.

Millioner til friluftsaktivitet og tilrettelegging

Mulighetene for gode naturopplevelser i Troms styrkes etter at hovedutvalget for kultur og helse har fordelt 2,4 millioner til friluftslivsaktivitet og tilrettelegging.