Fylkestingsmelding - Samisk i den videregående opplæringen i Troms Innholdsfortegnelse 1 Fylkesrådens forord Åpne dette nivå 2 Fylkesrådets strategier for en fremtidsrettet utvikling av samisk og tospråklig opplæring i den videregående opplæringen i Troms 2.1 Strategi 1: Legge bedre til rette for kompetansedeling og kompetanseheving for lærere og skoleledere 2.2 Strategi 2: Videreutvikle fag og fagtilbud 2.3 Strategi 3: Bidra til bruk av digitale læringsressurser 2.4 Strategi 4: Arbeide for å sikre at nasjonale bestemmelser understøtter fylkeskommunens innsats for samisk språk og kultur 3 Fylkestingets vedtak 14. mars 2017 (arkivsak 16/3594-20) Åpne dette nivå 4 Del 1: Vilkår for samisk i den videregående opplæringen 4.1 Mandat for utredningen Åpne dette nivå 4.2 Prosess og involvering 4.2.1 Gjennomgang med videregående skoler i Troms 4.2.2 Gjennomgang med eksterne kompetanseorganisasjoner Åpne dette nivå 4.3 Samenes historie og kultur Åpne dette nivå 4.3.1 Tre språklige hovedområder: nordsamisk, lulesamisk og sørsamisk 4.3.1.1 Nordsamisk språk 4.3.1.2 Lulesamisk språk 4.3.1.3 Sørsamisk språk 4.3.2 Riss av samefolkets historie fra veidesamfunn til velferdsstat 4.3.3 Inn i det 21. århundret: En levende og mangfoldig tradisjon og kultur i Norden 4.3.4 Holdninger til samisk språk og kultur utenfor samisk distrikt Åpne dette nivå 4.4 Formelle rammer i lov og forvaltning 4.4.1 ILO-konvensjon nr. 169 om urfolk og stammefolk i selvstendige stater 4.4.2 Hvem regnes som same? 4.4.3 Retten til opplæring i og på samisk 4.4.4 Utvidet rett til samiskopplæring i videregående opplæring i Troms 4.4.5 Sametingets rolle i samiskopplæringen 4.4.6 Sametingets rolle i samiskopplæringen Åpne dette nivå 4.5 Strukturer i samiskopplæringen Åpne dette nivå 4.5.1 Samisk som førstespråk og andrespråk Åpne dette nivå 4.5.1.1 Samisk som andrespråk - ulike alternativer og nivåer 4.5.1.1.1 Samisk som andrespråk - samisk 2 4.5.1.1.2 Samisk som andrespråk - samisk 3 4.5.1.1.3 Samisk som andrespråk - samisk 4 4.5.2 Antall elever i videregående opplæring i Norge med samisk som første og andrespråk 4.5.3 Samisk som fremmedspråk 4.5.4 Antall og andel elever med samiskopplæring i grunnskolen i Norge 4.5.5 Antall og andel elever med samiskopplæring i videregående opplæring i Norge Åpne dette nivå 4.6 Ressurser til samiskopplæringen Åpne dette nivå 4.6.1 Økonomiske ressurser 4.6.1.1 Statens tilskuddsordning til kommuner og fylkeskommuner med samiskopplæring 4.6.1.2 Sametingets tospråklighetsmidler 4.6.1.3 Sametingets stipend til elever i videregående opplæring Åpne dette nivå 4.6.2 Læremidler og ressurssentra 4.6.2.1 Nasjonal digital læringsarena (NDLA) 4.6.2.2 Troms fylkeskommunes nettressurs Samisk historie 4.6.2.3 Senter for samiske studier ved UIT Norges arktiske universitet (SESAM) 4.6.2.4 Giellatekno, Senter for samisk språkteknologi ved UIT Norges arktiske universitet 4.6.2.5 Senter for samisk i opplæringa 4.6.2.6 Ovttas 4.6.2.7 Samiske språksenter i Troms Åpne dette nivå 4.7 Status for samiskopplæringen i Troms 2016-2017 4.7.1 Antall elever med samisk som begynte i videregående opplæring 4.7.2 Undervisningskompetanse i nordsamisk i Troms 4.7.3 Forutsetninger gitt av Fylkestingsmelding 1:2006: «Det kunnskapsrike nord» Åpne dette nivå 5 Del 2. Perspektiver på det videre arbeidet for styrking av samisk språk og kultur i Troms Åpne dette nivå 5.1 Vurderinger 5.1.1 Kvalitetsforventninger til opplæring i samisk språk og formidling fra samisk kultur 5.1.2 Kollektiv organisering av autonome lærere i tolkningsfellesskap Åpne dette nivå 5.1.3 Kan opplæringen i samisk som førstespråk og norsk samordnes bedre? Åpne dette nivå 5.1.3.1 Kombinasjonen av samisk- og norsklæreplaner i opplæringen 5.1.3.1.1 Eksempel: Sammenstilling av Vg3-kompetansemål i «Samisk som førstespråk» og «Norsk for elever med samisk som førstespråk» (bare studieforberedende utdanningsprogrammer) 5.1.4 Urealistiske forventninger til tospråklighet gjennom andrespråkopplæringen? Åpne dette nivå 5.1.5 Særskilt om fjernundervisningen 5.1.5.1 Restriktiv tolkning av adgangen til å bruke fjernundervisning etter opplæringsloven 5.1.5.2 Statens rammeverk for samisk fjernundervisning 5.1.5.3 Egne retningslinjer for fjernundervisningen i Troms Åpne dette nivå 5.1.6 Formidling fra samisk kultur 5.1.6.1 Bruk av læreplaner fra Kunnskapsløftet – Samisk i utvalgte fellesfag for alle elever i den videregående opplæringen i Troms? 5.1.7 Lokale utfordringer i Troms er også skapt av nasjonale vedtak og forordninger 5.1.8 Generelle utfordringer knyttet til gjennomføring av kvalitetstiltak for samiskopplæringen i Troms Les dokumentet Last ned som PDF