Forord
Troms Fylkeskommune har ansvar for 12 helårs fergestrekninger, 6 båtruter, ca. 2900 km fylkesveg med tuneller og bruer, og et busstilbud der antall passasjerreiser passert 12 millioner i Troms i 2016. Dette utgjør en grunnleggende del av infrastrukturen i fylket, for innbyggere og næringsliv.
Regional transportplan skal angi retningene for hvor vi ønsker å ta samferdselssatsingen inn i fremtiden. Handlingsprogrammet for fylkesveg 2018-21 vil bli lagt fram for fylkestinget i mars 2018. Handlingsprogram for kollektivtransport 2016-2019 ble behandlet i 2016 og ny Handlingsplan vil bli lagt fram til fylkestinget i løpet av 2018. Disse planene vil da i sum vise både de overordnede prioriteringen (RTP) og de konkrete fylkeskommunale prioriteringene (HP).
Det har aldri vært enkelt å planlegge seg treffsikkert inn i framtiden. Endringstakten innen samferdsel er enorm og den er påvirket av en mer klimatilpasset og utslippsfri nasjonal målsetting og en økt forståelse blant folk flest av at vi ikke kan la transportmidler forurense som før. Vi kan derfor se for oss en endring også i våre måter å forflytte oss på i retning mer autonome framkomstmidler og bedre kollektive løsninger, mer sykkel og gange. Det pågår en rivende teknologisk utvikling hvor mobile applikasjoner, organisering av bilparken og utvikling innen elektromobilitet gir utfordringer for tradisjonelle tankesett og teknologi – men svært gode muligheter for å få til et grønt skifte.
Vi kan altså ikke vite at det vi gjør, planlegger og tilrettelegger for i dag vil være det eneste som er rett i morgen. Allikevel kan våre strategier forsøke å ta høyde for dette så langt det lar seg gjøre. Vi kartlegger derfor løpende våre næringstransporter og holder en tett dialog med våre kommuner og næringsliv for å sørge for at folk har de transporttilbud de behøver i hverdagen og at vi har den infrastrukturen som er nødvendig for at regionen skal utvikle seg, dog innenfor et krevende økonomiske handlingsrom.
Vår fylkeskommunale transportinfrastruktur og kollektivtilbud utgjør en vesentlig del av et helhetlig transportsystem - helt fra kommunal veg, til fylkesveg og riksveg, men også med hurtigbåt eller fylkesvegferge og buss i en trafikksikker hverdag. Derfor arbeider vi innenfor den samme tidsrammen som Nasjonal transportplan fram mot 2029 i denne RTP.
Fylkesrådet er opptatt av at vi gjør våre statlige transportetater og nasjonale myndigheter løpende bevisst på hvor skoen trykker for å påvirke infrastrukturprioriteringer nasjonalt på veg, jernbane, havn og flyplass slik at dette transportnettet også henger sammen. Vi har derfor vært tydelige på at vi trenger større rammer og et nasjonalt program for innhenting av det store etterslepet på fylkesvegene våre-, vi trenger å skredsikret infrastrukturen i fylket og løse utfordringene knyttet til våre tunneler. Vi trenger en konkret og målrettet satsing nasjonalt for å gi næringstransportene våre gode konkurransemessige rammebetingelser hele vegen - fra kyst til marked, men og i hele fylket.
Takk for gode innspill gjennom hele planprosessen!
Med hilsen
Ivar B. Prestbakmo (SP)
Fylkesråd for samferdsel og miljø