12 Transport og utslipp i Troms
Kilde: Statistisk sentralbyrå (SSB). Lisens: Norsk Lisens for Offentlige Data (NLOD).
I 2013 ble det sluppet ut ca 950 000 tusen tonn CO2-ekvivalenter fra Troms fylke. Over halvparten av de direkte utslippene av klimagasser kom fra transportsektoren. Cirka 4 % av landets biler er elbiler og over halvparten av bilene som selges i dag er elbiler, hybridbiler eller plug-in hybridbiler. Men, problemet er at antall biler totalt øker: I 2003 var det 2,2 millioner personbiler og varebiler registrert i Norge. I 2016 var tallet 3,1 millioner. I Troms var det i utgangen av 2016 registrert 944 elbiler. (alle tall: SSB)
For fylkeskommunens kollektivmidler: Innenfor buss, ferger og hurtigbåter skjer det store endringer både på teknologi og drivstoffsiden: I mars 2017 går ca 1300 busser i Europa på strøm. Den første elektriske ferga kom i drift for cirka 2 år siden, og 20 elektrisk ferger (helelektriske eller ladbar hybrid med høy strøm andel) har vunnet anbud og er under bygging eller skal settes i bestilling snart. Det kommer også flere, men disse er ikke enda ferdig forhandlet. (Kilde: ZERO)
Troms fylkeskommune forholder seg til nasjonale mål om nullutslipps kollektivtransport og skal alltid vurdere miljøvennlige løsninger ved framtidige anbud på kollektivtrafikk. Troms fylkeskommune ønsker å bruke Tromsø som uttestingssted for kjøretøy basert på nye, fornybare drivstoff og teknologier som reduserer drivstofforbruket. En el-buss er pr nå mer enn dobbelt så dyr som en konvensjonell buss. Prisene på materiell forventes imidlertid å falle utover i planperioden. Dersom alle bybussene i Tromsø og Harstad kjører på elektrisitet spares, ca 80 busser spares ca 66 tusen tonn CO2 ekvivalenter over en 10 års periode. Troms fylkeskommune starter nå opp et prøveprosjekt med elbuss og vil vurderer å erstatte deler av bussflåten i sentrumsområdene av Tromsø og Harstad med elektriske busser i forbindelse med neste anbudsrunde for bussdriften i fylket.
Troms fylkeskommune vurderer hvilke av de 12 fergesambandene som kan elektrifiseres eller hybridiseres: seiles delvis på batteri og delvis på diesel. Dette er avhengig av blant annet lengden på sambandet og nettkapasiteten.
Troms har landets mest miljøvennlige hurtigbåter, men vurderer å fase inn hydrogen som energibærer dersom det viser seg at dette vil fungere.
12.1 Mål og strategi
Troms fylkeskommune skal legge til rette for bruk av lav- og nullutslippstrafikk i fylket.
Det skal være lav og nullutslippskollektivtransport i Troms innen 2030.
Gradvis innføring av null og lavutslipp. Innfasing må sees opp mot tilgjengelige økonomiske rammer og nasjonale krav.
Strategi:
- Krav om mest miljøvennlige alternativ skal vurderes ved kjøp av kollektivtransport tjenester.
- Krav om lav – nullutslippstransport og miljøregnskap skal vurderes ved kjøp av varer og tjenester
- Legge til rette for at andre kan benytte lav – nullutslipps drivstoff-påfyllingsstasjoner som fylket har initiert.