Regional plan for kompetanse

Troms fylkeskommune har vedtatt å utarbeide en regional plan for kompetanse. Planen skal gi retning og mobilisere regionen om felles innsats innenfor kompetansefeltet.

Hvorfor regional plan for kompetanse?

Troms står i flere kompetanseutfordringer: demografiske endringer, grønn og digital omstilling, kompetansegap mellom utdanning og arbeidsliv og behov for å styrke inkludering og integrering. For å møte disse utfordringene kreves en helhetlig, koordinert og langsiktig innsats fra mange aktører på tvers av sektorer og forvaltningsnivåer. En regional plan samler innsatsen på tvers og gir tydelig retning for prioriteringer i årene framover.

Planen skal støtte opp under FNs bærekraftsmål – særlig mål 4 (god utdanning for alle), 8 (anstendig arbeid og økonomisk vekst), 9 (industri, innovasjon og infrastruktur), 10 (redusere ulikhet) og 11 (bærekraftige byer og lokalsamfunn).

Formål og utgangspunkt

I behandlingen av Regional planstrategi Troms 2025-2028 - Sammen for et bærekraftig fylke ble det vedtatt at det skal utarbeides en regional plan for kompetanse. Den regionale planen skal bidra til å nå de langsiktige utviklingsmålene i Regional planstrategi, herunder målet om «Utdanning og kompetanse for fremtidens arbeidsliv i Troms». Den regionale planen for kompetanse skal gi retning og mobilisere regionen om felles innsats innenfor kompetansefeltet.

Planprogrammet og den regionale planen skal danne et felles grunnlag for utviklingen av en samordnet og målrettet kompetansepolitikk i Troms. Formålet er å:

  • Etablere en felles retning for kompetansearbeidet i fylket.
  • Styrke samordningen og samarbeidet mellom kommuner, NAV, utdanningsinstitusjoner, næringsliv og andre relevante aktører – også de utenfor fylkeskommunens direkte styring.
  • Utvikle en bærekraftig og fremtidsrettet regional kompetansepolitikk som bygger på Troms sine egne behov, forutsetninger og fortrinn.

Planen skal bidra til økt evne til omstilling og tilpasning, særlig i møte med endringer innen demografi, teknologi og klima. Samtidig skal den støtte bredere samfunnsmål som inkludering, integrering, attraktivitet, bolyst og regional identitet.

Høring og offentlig ettersyn

Fylkesutvalget vedtok den 23. september 2025 å sende planprogram for regional plan for kompetanse på høring og offentlig ettersyn, med høringsfrist 9. januar 2026.

Les forslag til planprogram her (PDF, 369 kB)

Les mer om høringen her

Kunnskapsgrunnlag

Et solid og relevant kunnskapsgrunnlag er avgjørende for å utvikle en treffsikker og bærekraftig kompetansepolitikk for Troms. Planarbeidet skal bygge på eksisterende datakilder og analyser, samtidig som det identifiseres behov for ny kunnskap og regionale kartlegginger.

Viktige kilder er nasjonale føringer og analyser (bl.a. Nasjonal kompetansepolitisk strategi, Meld. St. 14 Lære hele livet, og Langtidsplanen for forskning og høyere utdanning), samt utredninger og barometre fra KBU, NAV, NHO, Konjunkturbarometeret for Nord-Norge og KS. Regionalt er Troms i tall et sentralt datagrunnlag.

Der det er behov, gjennomfører vi regionale og lokale kartlegginger av kompetansebehov i ulike deler av fylket. Særlig vekt legges på geografiske og demografiske særtrekk, utdanningstilbudets relevans og tilgjengelighet, og arbeidslivets behov. Arbeidet omfatter også vurdering av fleksible utdanningsmodeller – digitale, desentraliserte og løsninger tilpasset voksne som kombinerer utdanning og arbeid.

Fylkeskommunene utviklet i 2022 et felles indikatorsett for måling- og sammenligning av kompetanse mellom de forskjellige fylkene. Dette er et utgangspunkt for videre analyser, dialog og felles forståelse av regionens kompetansestatus.

Utviklingen av kunnskapsgrunnlaget skjer i aktivt samspill mellom kommuner, NAV, utdanningsinstitusjoner, næringsliv og sivilsamfunn, blant annet gjennom Strategisk partnerskap Troms. Dette skal styrke legitimitet, relevans og kvalitet i kunnskapsgrunnlaget, og bidra til en felles forståelse av regionens kompetanseutfordringer.

Organisering, prosess og fremdrift

Fylkestinget er regional planmyndighet og vedtar endelig plan. Fylkesutvalget er planutvalg og sender planprogram og planforslag på høring, samt fastsetter planprogrammet. Hovedutvalg for kompetanse er fagutvalg og gir innspill i prosessen.

Administrativt er fylkeskommunedirektøren prosjekteier, delegert til etatssjef for kompetanseetaten. En styringsgruppe ledet av fylkeskommunedirektøren forankrer arbeidet og kan suppleres med representanter fra Strategisk partnerskap Troms. En tverretatlig prosjektgruppe, med kompetanseetaten som faglig ansvarlig, koordinerer prosessen, utvikler kunnskapsgrunnlag, konkretiserer mål og strategier og legger til rette for bred medvirkning. Arbeidsgrupper opprettes ved behov.

Planprosessen skal være åpen, inkluderende og kunnskapsbasert, med bred involvering av kommuner, NAV, utdanningsaktører, næringsliv, råd og utvalg samt befolkningen.

Tre hovedfaser

  1. Planoppstart og planprogram (formål, utredningsbehov og prosess; høring og politisk fastsetting).
  2. Ttarbeidelse av planforslag med handlingsprogram (mål, strategier, tiltak og ansvar).
  3. Planbehandling (ny høring, revidering og vedtak i fylkestinget).

Planlagt fremdrift

  • Q1–Q2 2025: Utarbeide forslag til planprogram (kompetanseetaten). Innhente innspill.
  • Q4 2025–Q1 2026: Høring og offentlig ettersyn av planprogram (min. 6 uker).
  • Q1 2026: Fastsetting av planprogram (politisk behandling i hovedutvalg for kompetanse og vedtak i fylkesutvalget).
  • Q2–Q3 2026: Kunnskapsgrunnlag, utredninger og utvikling av planløsninger/scenarioer (prosjektgruppe/arbeidsgrupper/ev. eksterne).
  • Q3 2026: Internt drøftingsutkast med nøkkelaktører.
  • Q3–Q4 2026: Samråd og medvirkningsaktiviteter (workshops/møter med kommuner, næringsliv, utdanningsinstitusjoner).
  • Q4 2026: Utarbeide planforslag (prosjektgruppe).
  • Q1 2027: Høring og offentlig ettersyn av planforslag (min. 6 uker); innspill dokumenteres.
  • Q2 2027: Bearbeiding av innspill og endelig vedtak i fylkestinget; deretter kunngjøring.

Medvirkning

Både planprogrammet og planutkastet legges ut på høring for offentlig innspill. Medvirkning fra befolkningen sikres gjennom åpne høringer, offentlig ettersyn og informasjon via fylkeskommunens nettsider.

Troms fylkeskommune planlegger fire regionale innspillsmøter, etterfulgt av et åpent innspillsmøte. Her oppfordres interesserte parter, myndigheter og interesseorganisasjoner til å delta.

I tillegg vurderes det egne møter med relevante råd og utvalg i fylket, inkludert Ungdommens fylkesråd og fylkeskommunalt råd for personer med funksjonsnedsettelser.

Forslag til innsatsområder i planprogrammet er utarbeidet i samsvar med føringer i Regional planstrategi Troms 2025-2028 og etter innspill fra kickoff-samling med relevante aktører innenfor kompetansefeltet den 16. januar 2025.