Hybridisering av fergedrift for Lyngensambandene ble vedtatt av fylkesrådet i Troms og Finnmark i oktober 2019.
Prosjektets hovedmål er å redusere utslippet av klimagasser fra fergedriften med mer enn 5000 tonn CO2 i året.
Passasjerene får en fergetur som er stille, trygg og forurenser mindre enn tidligere ferger har gjort, noe som også er bra for folkehelsa lokalt. Lyngensambandene er de første fergene som elektrifiseres i Troms.
Samfunnsmålene
Samfunnsmålene med prosjektet er å:
- bidra til reduserte klimagassutslipp
- legge til rette for utvikling av klima og miljøvennlig teknologi for norsk næringsliv
- legge til rette for elektrifisering av øvrige fergesamband i Troms
Det skal lades fra alle fire fergeleiene til de to sambandene. I mars ble ladeinfrastrukturen på Breivikeidet innviet. Per september 2025 lades det fra tre fergeleier. Selv om ladeinfrastrukturen på Svensby ikke er ferdigstilt enda, er cirka 85% av energien som brukes på sambandet Svensby – Breivikeidet elektrisk, mens cirka 90% av energien på sambandet Lyngseidet – Olderdalen er elektrisk.
Hvorfor vil vi hybridisere Lyngensambandene?
Klimaendringene er vår tids største utfordring. For å møte den må vi satse offensivt på ny kunnskap, forskning og utvikling av fornybare og alternative energikilder.
Det er fylkesrådets ambisjon at Troms skal være ett av landets fremste miljøfylker og innfase lav- og nullutslippsteknologi i kommende anbud innen kollektivtransport.
Prosjektet er forankret i Norges forpliktelser gjennom Parisavtalen. Parisavtalen er en internasjonal avtale som skal sørge for at verdens land klarer å begrense klimaendringene. Alle land skal lage en nasjonal plan for hvordan de skal kutte i klimagassutslipp. Dette må også Troms fylkeskommune bidra til.
Norge har høye ambisjoner for å fase inn lav- og nullutslippsteknologi i transportsektoren generelt, og i kollektivtransporten spesielt. Regjeringen har gjennom sin politiske plattform, og plan for fossilfri kollektivtrafikk, stilt krav om utslippsfrie eller fornybare løsninger i alle offentlige ferge- og hurtigbåtanbud, der det ligger til rette for dette. Fossilfri kollektivtrafikk anses som et viktig bidrag for å nå Norges utslippsforpliktelser frem mot 2030.
Samferdselssektoren kan være en stor bidragsyter for nullutslippsmålet, og fergedrift er en viktig bidragsyter her. Fergene i Troms slipper ut mest klimagasser av alle offentlige transportmidler i fylket.
Troms fylkeskommune ønsker å bidra til kunnskapsøking om lav- og nullutslippsløsninger og at norske verft blir enda bedre på både teknologisk og industriell innovasjon. Ved at næringslivet får oppdrag av fylkeskommuner, bidrar vi både til næringsutvikling og det grønne skiftet.
Fordelt på reisemiddel er ferger den femte største utslippskilden målt i gram CO2 per passasjer per kilometer.
Kilde: Chalmers, Ducky, DEFRA, Linda Ager-Wick Ellingsen et al 2016 Environ. Res. Lett.11 054010Hvilken effekt vil dette ha?
Minstekravet for hybridiseringsgrad er på 60% for Ullsfjordfergen og 75% for fergen over Lyngen. Det betyr at minst 60% av energien kommer fra elektrisitet og resten fra diesel. Vi er nå langt over det med en hybridiseringsgrad på hhv 85% og 90% og har dermed snart nådd målet om 5000 tonn spart CO2 per år.
Energikostnad ved elektrisk framdrift (kraft, nettleie og avgifter) er rundt en tredjedel av dieselutgiftene. I tillegg spares miljøet for mange tonn CO2 per år, samt lokale utslipp av helseskadelige nitrogenoksider, svoveloksider og partikler.
Hva er gjort?
Bygging
Det er lagt kabler til og satt opp et teknisk hus på hvert fergeleie. Husene inneholder transformator, likeretter, tavler med mer. Likeretter er et elektronisk apparat som omformer vekselspenning (f.eks. som den vi har i stikkontakten) til likespenning av forskjellig styrke. Det er satt opp batteribanker i huset på Breivikeidet og Olderdalen fergeleier. Det er plassert et ladetårn med ladeplugg som kobles mot fergen hver gang denne ligger til kai.
Tilpassing av fergene
Det er satt inn batterier og elektromotor i fergene, som begge tidligere var drevet med dieselmoter.
MF Ibestad er den nye fergen på sambandet mellom Lyngseidet og Olderdalen. Fergen har tidligere trafikkert sambandet mellom Stangnes og Sørrollnes, og har kapasitet på 75 personbilenheter og 234 passasjerer.
MF Folkestad er den nye fergen over Ullsfjorden mellom Svendsby og Breivikeidet. Fergen har kapasitet på 90 personbilenheter og 234 passasjerer.
Drift
Norled operer sambandene. Fergene følger vanlig rutetabell. Når de legger til kai vil en plugg bli automatisk koblet til fergen, slik at den lades så lenge den ligger til kai. Pluggen fjernes når fergen legger fra. Ved normal drift og når fergen er i rute gir dette nok strøm til batteriet i fergen til at den seiler over hele fjorden bare på strøm. Hvis fergen er forsinket og ikke ladetiden blir lang nok, eller det er strømbrudd, vil dieselgeneratoren sørge for at fergen går, uavhengig av om den får ladet fra land. Det viktigste med fergen er at den er i stand til å gå i henhold til rutetider.
Ofte stilte spørsmål
Det koster omlag 100 millioner kroner å forberede for elektriske drift av Lyngensambandene. Da skal fire fergeleier klargjøres for oppsett av teknisk hus, framføring av kabler og ladepluggløsning. I tillegg skal det føres nok strøm til fergeleiene. Det tekniske huset inneholder transformator, kabler, likeretter samt en eventuell batteribank.
Ingen tar all strømmen. Når kapasiteten i et nett er «brukt» opp må neste prosjekt betale for oppgradering av nettet. På noen fergeleier gjør elektrifisering at prosjektet må oppgradere nettet, mens på andre fergeleier er det nok kapasitet til at dette ikke er nødvendig.
Med en hybridløsning tillater man at det brukes diesel i tillegg til strøm. Både på grunn av pris og miljø er det ønskelig at fergen går mest mulig på strøm, men når nettet er nede, eller fergen ikke får tid til å lades nok er det fint å ha en reserveløsning.
Erfaringer fra andre deler av landet tyder på at kostnader for strøm og drift reduseres til en tredjedel av kostnader ved dieseldrift.
Kapasiteten til de nye fergene er den samme som for de gamle fergene.
Dette er usikkert, men fylkeskommunen har hittil ikke planer for å sette opp prisen på grunn av elektrifisering av fergene.
Fylkeskommunen har fått penger fra ENOVA til å elektrifisere ytterligere to fergesamband. Dette blir Stornes-Bjørnerå og Revsnes-Flesnes i Sør-Troms. Nasjonale krav gjør at det skal gode grunner til for å ikke elektrifisere når nye fergekontrakter starter, samt at prisforskjellen mellom drift på diesel og strøm er så stor at utgifter til forberedelse til elektrifisering ofte dekkes inn i løpet av kontraktsperioden.