Aktuelt Skole og opplæring

Fremtidsdagen i Harstad

Fagskolen i Nord benyttet Fremtidsdagen i Harstad til å vise frem 3D-skanning for 400 tiendeklassinger. Fremtidsagen er ment å gi ungdom som skal velge videregående utdanning et innblikk i arbeids- og studiemuligheter i Harstad-regionen.

Høring: Ny helhetlig tilbudsstruktur i videregående opplæring i Troms

Den nye tilbudsstrukturen i videregående opplæring i Troms skal vedtas i fylkestinget i desember 2024. Saken er nå sendt ut på offentlig høring. Frist for innspill er 17. oktober.

Digitale kurs om spesifikke utfordringer i læretiden - Høsten 2024

Er du en faglig leder eller instruktør med ansvar for lærlinger eller lærekandidater? Ønsker du å få ny innsikt i hvordan du kan støtte og veilede dine lærlinger når læretiden blir vanskelig?

Fornorskning og forsoning til scenen

Onsdag var elevene ved Konsbakken videregående skole de aller første som fikk se teaterstykket F*uck F*uck F*uck. Stykket skal vises på alle videregående skoler i Troms og er initiert av fylkeskommunen.

Åpning av elevboliger

–Det er en stor glede å åpne et botilbud som er tilrettelagt for gode relasjoner mellom alle som er der. Slik åpnet fylkesordfører Kristina Torbergsen de nye elevboligene ved Bardufoss videregående skole.

Høring: Ny lokal forskrift til opplæringslova

I forbindelse med innføringen av ny opplæringslov må vi revidere vår lokale forskrift. Høringsfrist er 10. oktober.

Etablerer arktisk naturbrukssenter

Senja videregående skole har fått bevilget 4,1 millioner kroner til å etablere et arktisk naturbrukssenter.

Elev-PC

Alle elever ved våre videregående skoler skal ha en bærbar datamaskin. Her finner du all informasjon om vår ordning for elev-PC.

Åpent brev til skolene: Lykke til med skolestart

Som ombud jobber vi for at elevens rett til et trygt og godt skolemiljø ivaretas, og sammen med ombudene i Norge ønsker vi å gripe mulighetene som ny opplæringslov og nytt kapittel 12.

Privatisteksamen høsten 2024

Skal du ta privatisteksamen i høst? Da må du huske å melde deg opp mellom 1. og 15. september. Oppmeldingen gjøres elektronisk i Privatistportalen.