Seks millioner til folkehelsearbeid i kommunene

Kommunene som deltar i «Program for folkehelsearbeid i Troms» er for 6. år på rad tildelt midler fra fylkeskommunen.

Barn som leker i en gymsal. Foto.  - Klikk for stort bildeSenja kommune har tiltaket HOPP- Helsefremmende oppvekst på Senja, som både fokuserer på sunne måltider og mer aktivitet i skole og barnehage.

Kommuner i Troms har siden 2019 arbeidet aktivt med tiltak for barn og unge for å styrke psykisk helse og forebygge rusproblematikk.

Det er hovedutvalget for kultur og helse som har tildelt midlene, og de kommunale har et spenn fra gratis skolemat og aktivitet, utvikle trygge sosiale møteplasser, oppfølging av hybelboere, transport til fritidstilbud, og kompetanseheving om selvmordsforebygging og rus.

– Vi er veldig fornøyde med å se at den nasjonale satsingen har et lengre tidsperspektiv. Kommunene har gjennom programmet fått mulighet til å utvikle tiltak utfra lokale forhold, sier utvalgsleder Eirik Losnegaard Mevik (Ap).

Samarbeid

Kommunene arbeider sammen og har erfaringer som kan deles med flere. Det er ønskelig å få med flere kommuner i Troms i perioden 2025-2026 som er siste del av satsingen.

Det er krav om at alle tiltak evalueres i samarbeid med FoU miljø.

– Det blir spennende å få høre evalueringene fra kommunene etter at prosjektperioden er over avslutter Eirik Losnegaard Mevik (Ap).

Slik er tildelingen fordelt

Tildeling "Program for folkehelsearbeid" 2024
Kommune Tildeling 2024
Harstad/Tjeldsund, Ibestad, Kvæfjord 300 000