Aurora Marie Vold Jakobsen (til høyre for tegningen) vant tegnekonkurransen i Sør-Troms, og har fått tegningen på bussene i området.
Connect Bus
På Sørvik skole i Harstad var det stor glede da de fikk vite at det nettopp var tegningen til Aurora Marie Vold Jakobsen i tredje klasse som vant konkurransen. Nylig svingte en av bussene til Connect Bus innom skolen for å vise fram kunstverket til hele klassen.
– Det var lærer Kenneth som kom og sa i klassen at jeg hadde vunnet. Det var i en naturfagstime. Jeg ble kjempeglad da han sa det, sier Aurora.
Valgfri busstur
I tillegg til å få tegningen på bussen, får elevene på trinnet en valgfri busstur i området, noen Aurora og klassen kan glede seg til.
Kan du fortelle litt om tegningen din? Hva har du tegnet?
– Jeg har tegnet en regnbue med et busstopp og masse ballonger i lufta. Ideen fant jeg på helt selv.
Hvordan er det å få tegningen din på busser som kjører rundt der du bor?
– Bra, det er skikkelig gøy, sier Aurora.
Nesten 5000 elever
Under Bussuka til Troms fylkeskommune i høst lærte elevene også om hvordan de tar buss, og hva de må tenke på da.
Nesten 5000 elever på 87 skoler i hele Troms deltok i Troms fylkeskommunes «Bussuka» i 2025. Som en del av opplegget var det lagt inn en tegnekonkurranse, der vinnerbidragene altså blir foliert på bussene i distriktet.
Det var rekordhøy deltakelse, og juryen fikk en vanskelig oppgave med å velge blant 1206 tegninger fra barn i hele fylket,
– Det var flotte og fargerike tegninger som vant. Vi har sett mange kreative varianter av Svippers logosymbol, sier Kristine Marie Børresen, leder av prosjektet hos fylkeskommunen.
Bussuka:
Bussuka arrangeres hvert år av Troms fylkeskommune for å:
skape trygghet i trafikken
gi barn gode vaner når de reiser
gjøre kollektivtrafikken mer kjent og tilgjengelig
gi barna forståelse for trygghet i trafikken og et positivt forhold til kollektivtransport – enten de er passasjerer eller fotgjengere.
Tegnekonkurransen er en del av uka. Elevene lagde tegninger inni formen til Svippers logosymbol «svippen». Vinnerbidragene kommer nå på 101 busser i fylket.
Vinnertegningen til Aurora
Bussuka
Bussuka arrangeres hvert år av Troms fylkeskommune for å:
- skape trygghet i trafikken
- gi barn gode vaner når de reiser
- gjøre kollektivtrafikken mer kjent og tilgjengelig
- gi barna forståelse for trygghet i trafikken og et positivt forhold til kollektivtransport – enten de er passasjerer eller fotgjengere.
- Tegnekonkurransen er en del av uka. Elevene lagde tegninger inni formen til Svippers logosymbol «svippen». Vinnerbidragene kommer nå på 101 busser i fylket.