Færre VGS-elever opplever mobbing

Elevundersøkelsen viser en tydelig nedgang i mobbing blant elever på videregående skoler i Troms. Samtidig skårer fylket over landssnittet på elevmedvirkning og læringskultur.

Unge mennesker sitter på en trapp og prater. Foto. - Klikk for stort bildeIllustrasjonsbilde Limbo Hu/Unsplash

Årets tall fra elevundersøkelsen viser en klar og positiv utvikling når det gjelder mobbing blant Vg1-elever i Troms. Andelen elever som oppgir at de blir mobbet, har gått ned fra 8,0 prosent i fjor til 6,2 prosent i år. 

De fleste videregående skolene i fylket har lavere mobbetall enn i fjor, og ved flere skoler er andelen elever som opplever mobbing redusert med halvparten eller mer.

Undersøkelsen viser også at andelen elever som opplever mobbing, synker for hvert skoleår. Det kan tyde på at mange elever får en tryggere skolehverdag etter hvert som de blir bedre kjent med skolen og medelevene.

– Fortsatt for høye

Portrett av mann i sort genser. Foto.  - Klikk for stort bildeFylkesutdanningssjef Børre Krudtå. Lars Åke Andersen/Troms fylkeskommune.

Selv om utviklingen er positiv, er mobbetallene fortsatt for høye, ifølge fylkesutdanningssjef Børre Krudtå:

– Vi er glad for forbedringen, men situasjonen er ikke noe å være stolt av. Det er fortsatt for mange som opplever seg mobbet, sier Krudtå.

– Mobbing er et alvorlig problem som kan få store konsekvenser for den enkelte elev. Arbeidet for et trygt og inkluderende skolemiljø må derfor videreføres med full styrke, fastslår fylkesutdanningssjefen. 

Fakta om undersøkelsen

Elevundersøkelsen er en årlig nasjonal kartlegging der elever svarer på spørsmål om blant annet trivsel, læringsmiljø, medvirkning og mobbing. Resultatene gir skolene og skoleeier viktig kunnskap om hvordan elevene opplever skolehverdagen.

Høy skår på elevmedvirkning og læringskultur

På flere andre indikatorer ligger Troms på nivå med landsgjennomsnittet. Samtidig skårer Vg1-elever i Troms høyere enn snittet på blant annet elevdemokrati og medvirkning, samt læringskultur. Dette kan være viktige faktorer i det forebyggende arbeidet mot mobbing og for å styrke fellesskapet i skolen.

Resultatene fra Elevundersøkelsen gir et viktig kunnskapsgrunnlag for det videre arbeidet med skolemiljø i Troms – både på fylkesnivå og ved den enkelte skole.