Flere lærlinger ber om hjelp

Elev, lærling- og mobbeombudene i Troms opplevde i skoleåret 2024/2025 at flere lærlinger tok kontakt med de for hjelp. 

En mann og en kvinne poserer. Foto.  - Klikk for stort bildeOmbudene Jon Halvdan Lenning og Anita Lervoll presenterte sin årsrapport for fylkestinget torsdag 9. oktober. Hanne Lille/Troms fylkeskommune.

Ombudenes årsrapport viser at selv om den totale mengden med henvendelser til ombudene har gått ned fra forrige skoleår, er det ett område som øker: henvendelser fra videregående opplæring, og da spesielt fra lærlinger.

Av de 228 nye fortellingene ombudene har mottatt, kommer 58 fra lærlinger og lærekandidater som ikke har fått god nok hjelp i egen lærebedrift.

Elev- og lærlingombud Anita Lervoll er glad for at flere i denne gruppa tar kontakt, samtidig mener hun det er en jobb som må gjøres.  

– Utfordringer i læretida oppstår ofte på grunn av mangelfulle forventningsavklaringer mellom lærling og lærebedrift. Lærlinger blir utrygge på hva de skal utføre av arbeid, noe som skyldes flere faktorer. Her må skoleeier og lærebedriftene gå sammen for å løse disse utfordringene.

Dette går igjen

Både i sitt daglige arbeid, og i de 228 henvendelsene ombudene har mottatt, ser Anita Lervoll og Jon Halvdan Lenning flere tema som går igjen.

  • Ufrivillig skolefravær og utenforskap.
  • Mobbing og manglende opplevelse av tilhørighet i skolefellesskapet.
  • Psykisk uhelse.
  • Mangelfull tilrettelegging og oppfølging av lærlinger.
  • Faginstansers behov for analyse.

Mobbeombud Jon Halvdan Lenning trekker fram felleskap og mangfold som viktige punkter for å jobbe forebyggende.

– Alle ønsker å høre til, og vi som ombud møter stadig barn og unge som sier at «Det verste er når voksne ser og hører, men ikke gjør noe». Barn og unge trenger voksne rundt seg som skaper et fellesskap med plass til alle. Hvis barn og unge opplever tilhørighet, mening og mestring, vil også antallet negative handlinger gå ned.

Noen nøkkeltall

Ombudene har totalt mottatt 228 henvendelsene skoleåret 2025/2025. Antallet henvendelser skoleåret 2023/2024 var 248.

Det er gjennomført 196 forebyggende oppdrag samme periode.

Slik fordeler henvendelsene seg

Barnehage: 2 %

1.-4. klasse: 19 %

5.-7. klasse: 26 %

8.-10. klasse: 20 %

Videregående opplæring: 29 %

Andre arenaer: 4 %

Les hele årsrapporten her

Årsrapporten ble behandlet av fylkestinget i Troms, torsdag 9. oktober.