Fremtidsdagen i Harstad 2025

Fagskolen i Nord benyttet Fremtidsdagen i Harstad til å vise frem 3D-skanning, robot og komponenter printet med AM teknologi - populært kalt 3D-printing, for 450 tiendeklassinger.

Fremtidsdagen i Harstad er en del av vår kompetansetrategi, kompetansestrategi, regional planstrategi og Tromsvekstavtalen.

Målet er å styrke rekruttering, regional utvikling og ungdommens tilhørighet til Troms.

To menn poserer foran en liten robot. Foto.  - Klikk for stort bildeLektorene Ole-Kristian Lie og Frode Halrynjo fra Fagskolen i Nord hadde med en robot til å dele ut drops som elevene kunne styre selv. Fagskolen i Nord.

Elevene som var innom standen fikk også informasjon om hvordan 3D-skanning kan brukes som et verktøy innen mange områder.

Fikk teste teknologien

3D-skanning er en teknologi som brukes til å lage digitale modeller av fysiske objekter og elevene fikk se hvordan objektet skannes fra flere vinkler for å skape en nøyaktig digital kopi.

Interessen for teknologien var stor blant de fremmøtte ungdomsskoleelene, som også fikk mulighet til å utforske den digitale modellen og se hvordan den kan roteres og vises fra ulike vinkler.

Demonstrasjonen ga elevene en innføring i hvordan 3D-skanning og AM (additiv manufacturing) kan brukes i kreative prosjekter eller til produktutvikling og kvalitetskontroll.

Roboten som var utstilt er en cobot (forkortelse for «collaborative robot»), det er en type industriell robot designet for å arbeide trygt og tett sammen med mennesker. Coboter kjennetegnes ved sin lette konstruksjon, avrundede kanter, og sikkerhetssystemer som gjør at de kan samhandle med mennesker i et felles arbeidsområde.

Fagskolens satsing på teknologi og fremtidens kompetanse

Ved Fagskolen i Nord er 3D-skanning og robot en del av skolens satsing på teknologi og innovasjon.

Elever som har tatt yrkesfag og senere fagbrev er typisk kvalifisert til å starte på en høyere yrkesfaglig utdanning ved fagskolen.

Fagskolen tilbyr studentene kompetansen de trenger for å møte dagens og morgendagens utfordringer i arbeidslivet.

Kombinasjonen av teori og praktiske prosjekter lærer studentene bruk av aktuell teknologi for å effektivisere prosesser, forbedre kvaliteten i arbeidet, og utvikle nye løsninger og produkter.

Interessen for 3D-skanning, AM (additiv manufacturing) og bruk av robot var stor blant de oppmøtte ungdomsskoleelevene på Fremtidsdagen i Harstad.