Vil du se denne videoen må du godkjenne funksjonelle informasjonskapsler.
Noen tror at det er Google-bilen som kommer, men det er altså en avansert målebil som kartlegger tilstanden til veiene våre Øystein Antonsen kjører.
– Den bilen jeg kjører måler tilstanden på asfaltdekket, men tar også bilder med 360-graders kamera. Det gir oss et bilde av hele veinettet, forklarer Øystein.
Målebilen er utstyrt med tre skannere og GPS med en nøyaktighet på mellom 4 og 20 centimeter. Bilen samler inn rundt 9 millioner enkeltbilder per sesong. Som tilsvarer ett bilde per meter vei. Skjermen i bilen viser kontinuerlig data som fart, spordybde og kjørt distanse.
– Her har vi 13 millimeters spor akkurat der vi kjører nå, sier Øystein og viser fram grafen på skjermen.
500 gigabyte om dagen
På én dag kan bilen samle inn opptil 500 gigabyte med data. Etterbehandlingen av all denne informasjonen er tidkrevende.
– Det tar nesten like lang tid å beregne dataene som det tar å samle dem inn. En dag på veien blir en dag på kontoret i ettertid», forteller han.
Siden 2021 har Troms fylkeskommune årlig kjørt nesten samtlige meter med fylkesvei. Bilen kjører også for Finnmark fylkeskommune. Øystein opplever jobben som meningsfull.
– Det er veldig givende. Jeg ser at mange har bruk for de dataene vi samler inn, sier han.
Brukes av mange
Målingene brukes i arbeidet med drift- og vedlikehold av veinettet, fylkesveiløftet og til kontroll av tunnelprofil, skiltplassering, planlegging av ulike veiprosjekter og i forbindelse med forvaltningsoppgaver.
Gjennom vegdataforskriften er vi forpliktet til å levere vegdata. Dette blir lagt inn i Norsk vegdatabank (NVDB).
Fordelene med jobben er mange – både faglig og personlig for Øystein.
– Jeg får se hele Troms fylke, og plasser jeg aldri ellers ville besøkt. Og jeg kjører bare når været er godt, sier han med et smil.
Se fakta under bildet.
Øystein Antonsen kjører denne avanserte målebilen for Troms fylkeskommune og kartlegger meter for meter fylkesveiene i Troms og Finnmark.
Lars Åke Andersen
-
Fakta: Målebilen
Målebilen er spesialutstyrt for å dokumentere og analysere veinettet:
- Bak på bilen sitter hovedenheten som skanner veien for spordybde og jevnhet. Den skanner også sideterrenget med egne sidemonterte skannere og danner en tredimensjonal punktsky av hele veinettet.
- Punktskyer er genererte kart som gir en detaljert 3D-modell av veien og området rundt, slik at man kan analysere veiens tilstand og utforming uten å være fysisk til stede.
- Foran på bilen finnes målere som registrerer langsgående ujevnheter – altså det som gjør kjøringen humpete – samt hvor grovt asfaltdekket er, noe som gir indikasjoner på alder og tilstand.
- I frontruten er det montert et kamera som tar bilder framover hver 20. meter.
- På venstre hjul sitter en pulsmåler som registrerer 1000 puls per meter. Denne brukes særlig i tunneler der GPS-dekningen mangler.
- Inne i bilen finnes et dataskap som samler og lagrer all informasjon.
- Dataene brukes allerede av mange faggrupper til veiplanlegging og trafikksikkerhetsarbeid for å forbedre tjenester. Det gir mindre behov for befaring, og gir oss nøyaktig geolokalisering av veier og infrastruktur.
- Fylkeskommunen jobber også for å bruke dataene fra målebilen til flere områder, og koble de til nye teknologiske verktøy.
- Mer effektiv ressursbruk – planlegging av infrastruktur er avhengig av gode data for å prioritere godt.
Alt utstyret gjør bilen til en høyteknologisk plattform for veianalyse – med en samlet verdi på mellom 6 og 8 millioner kroner.