Ny rapport: Ny innfartsvei kan gi store gevinster for Tromsø og omland

En fersk rapport fra Oslo Economics viser at en ny innfartsvei sørfra til Tromsø kan gi vesentlige gevinster for både folk, næringsliv og beredskap.

Bilde av rapport. - Klikk for stort bildeEn fersk rapport fra Oslo Economics viser at en ny innfartsvei sørfra til Tromsø kan gi vesentlige gevinster. Lars Åke Andersen

– Rapporten viser at dette er et av Norges beste veiprosjekter,. Det blir en game changer for Troms når den blir realisert, sier samferdselssjef Bjørn H. Kavli i Troms fylkeskommune.

Kortere reisetid, styrket forsvar og et mer robust transportsystem er blant de viktigste funnene i rapporten – som er levert  på oppdrag fra Troms fylkeskommune.

Les hele rapporten her

Kortere reisetid for folk flest

Rapporten dokumenterer at reisetiden mellom Tromsø og Finnsnes kan reduseres med én time i traseen som kalles Østre Malangen-korridoren. For Bardufoss betyr det en innsparing på opptil 45 minutter. Dermed blir dagpendling mulig fra steder som i dag ligger utenfor rekkevidde.

– Det handler om å knytte regionen tettere sammen. Kortere reisetid gjør det for eksempel enklere å bo på Bardufoss eller Finnsnes og samtidig ha jobb eller studier i Tromsø, sier Kavli.

Dersom jernbane til Bardufoss bygges, ser Kavli at effekten forsterkes ytterligere, og han tror at Bardufoss kan bli et logistikknutepunkt for hele regionen.

Samferdselssjef Bjørn Kavli har stor tro på Østre Malangen som ny innfartsvei til Tromsø. Lars Åke Andersen

Mer lønnsomt enn andre veiprosjekter

Analysen viser at prosjektet har høyere samfunnsøkonomisk gevinst enn mange av veiprosjektene som allerede er prioritert i Nasjonal transportplan (NTP). Kostnaden er beregnet til 9–10 milliarder kroner – lavere enn tidligere anslag på 13 milliarder.

Rapporten peker også på at bare transportkostnadsbesparelsene tilsvarer verdien av 50–60 årsverk i næringslivet hvert år.

Bedre bo- og arbeidsmarked

Ny innfartsvei vil utvide Tromsøs bo- og arbeidsmarkedsregion betydelig. Flere vil kunne pendle daglig, og det blir mer attraktivt å bosette seg i kommuner som Balsfjord, Målselv og Sørreisa.

Boligprisene i Tromsø er mer enn dobbelt så høye som i Bardufoss og Senja. Rapporten fremhever at en ny vei kan lette presset i Tromsø og bidra til vekst i omlandet.

Kvinne smiler, foto. - Klikk for stort bildeFylkesordfører Kristina Torbergsen (AP) Victor Omma/Troms og Finnmark fylkeskommune

– Rapporten understøtter og synliggjør hva Østre Malangen kan bidra med til en positiv samfunnsutvikling i Troms. Vi trenger dette nedkortningsprosjektet for å knytte Troms tettere sammen, og bidra til en større bo- og arbeidsmarkedsregion. Noe som er særdeles viktig i den geopolitiske situasjonen, kommenterer Fylkesordfører Kristina Torbergsen (AP)

Næringsliv, reiseliv og forsvar styrkes

Ifølge rapporten vil lavere transportkostnader gi næringslivet bedre konkurranseevne. Reiselivsnæringen kan også dra nytte av at populære destinasjoner sør for Tromsø blir mer tilgjengelige.

For Forsvaret betyr ny vei et langt større arbeidsmarked å rekruttere fra. Reisetiden mellom Tromsø og Bardufoss blir kort nok til dagpendling, noe som kan gjøre det lettere å tiltrekke og beholde personell.

 

Samfunnssikkerhet og beredskap

Rapporten slår fast at dagens hovedvei sørover er sårbar for skred, flom og ulykker. Ny innfartsvei vil gi et alternativ, med høyere standard og færre ulykkespunkter. For sykehustransport betyr det raskere vei til Universitetssykehuset Nord-Norge.

– For oss i nord handler dette både om trygghet og beredskap. Vi trenger robuste forbindelser som tåler vær, skred og økt trafikk, sier Kavli.

  • Ny rapport om innfartsvei til Tromsø

    • Kilde: Oslo Economics, september 2025
    • Reisetid: Minus 1 time fra Finnsnes, minus 40-45 minutter fra Bardufoss
    • Kostnad: 9–10 mrd. kroner (tidligere 13 mrd.)
    • Samfunnsøkonomi: Mer lønnsomt enn flere prosjekter i NTP.
    • Bo- og arbeidsmarked: Dagpendling mulig fra Finnsnes og Bardufoss
    • Næringsliv: Besparelser tilsvarer 50–60 årsverk per år
    • Forsvaret: Større arbeidsmarked for Bardufoss og Setermoen
    • Samfunnssikkerhet: Ny robust innfartsåre, færre ulykkespunkter

     

    Grafikk med palleplass.  - Klikk for stort bildeToppen av pallen over lønnsomme prosjekter i Norge.