Driftskontrakter i Tromsø utføres ofte i spektakulært landskap, som her i Senja ved Geitskartunnelen.
Sophia Hahn
De nye kontraktene gjelder fra september 2025 og er på fem år for driftsområde Midt-Troms og Indre Troms. De omfatter drift og vedlikehold av fylkesveier med tilhørende gang- og sykkelveier. Området er over en tredjedel av veinettet i Troms og er på nesten 1200 kilometer.
Fem tilbydere ga pris i konkurransen. Den laveste prisen ga den riksdekkende entreprenøren Veidekke Industri. Kontrakt inngås når karenstiden er gått ut.
– Vi er fornøyde med å ha landet avtale i Midt Troms som sikrer drift og vedlikehold av et stort og viktig fylkesvegnett, uttaler Kristina Torbergsen, fylkesordfører i Troms (AP).
Tidligere i vår ble konkurransen om kontraktene avlyst på grunn av at tilbudene som kom inn var langt over budsjett. Fylkeskommunen endret kravene i konkurransen og reduserte på noen krav, blant annet i krav til alder på kjøretøy. Området ble også endret fra sju mindre kontrakter til to større helårskontrakter.
Etter den avlyste konkurransen satt fylkeskommunen igjen med tilbud på nesten 1.4 milliarder, mens Veidekke Industri tilbyr å gjøre den samme jobben for 802 millioner. Det vil si at fylkeskommunen kommer 580 millioner pluss merverdiavgift bedre ut over de fem årene.
– Etter forrige konkurranse måtte vi justere kravene – nå har vi fått en god løsning innenfor budsjett. Det er tydelig at en endring av rammene har hatt en gunstig effekt på prisen, sier avdelingssjef i Samferdselsetaten i fylket, Øyvind Strømseth.
-
Fakta:
- Veidekke Industri AS er valgt som entreprenør på drift og vedlikehold både i driftsområde Midt-Troms og Indre Troms. Perioden gjelder 2025 til 2030.
- Kontraktene gjelder fylkesveiene i kommunene Bardu, Målselv, Balsfjord, Sørreisa, Dyrøy og Senja.
- Kontraktene gjelder fra 01. september 2025 til 31. august 2030.
- Avtalen gjelder drift og vedlikeholdsoppgaver på fylkesveier med tilhørende gang- og sykkelveier og sideanlegg.