Et trygt valg

I en urolig tid, der omgivelsene våre i tiltakende grad utfordrer og truer våre lokalsamfunn, er det nødvendig med tiltak som bidrar til trygghet og utvikling.

Etappevis realisering av jernbane i Troms med en forbindelse mellom Bardufoss og Narvik, er i så måte trolig den viktigste investeringen i transportinfrastruktur i landet.

Horn&Co

I nord handler infrastruktur fort om Norges suverenitet, beredskap, tilstedeværelse og forsvarsevne.

Troms ligger sentralt plassert midt i Norges strategisk viktigste region. Som eneste fylke med grenser til både Sverige og Finland, våre gode naboer og allierte.

Regionen utgjør med nærheten til Russland et svært viktig område med tanke på både Norges og NATO-alliansens forsvar. Noe plasseringen av Hærens hovedbase på Bardufoss i Indre Troms også vitner om.

Men dessverre mangler jernbaneforbindelsen mellom fylket og omlandet. Dette svekker regionens og landets beredskap og samfunnssikkerhet. Det svekker også vår mobilitetsevne og kapasitet i en sentral forsvarsregion.

Gratangslaks

Dette er et enkelt problem å løse ved å realisere en om lag 10 mil lang jernbaneforbindelse for å binde Bardufoss sammen med Ofotbanen. De positive effektene av tiltaket vil være uvurderlige:

  • Et viktig og riktig tiltak av hensynet til samfunnssikkerhet og beredskap,
  • Et stimulerende tiltak som bidrar til positiv samfunnsutvikling og forsterket tilstedeværelse i en region som for mange unge i dag velger bort.
  • Jernbane mellom Bardufoss og Narvik vil gi en drastisk forsterket transportinfrastruktur som bidrar til muligheter og utvikling, og
  • Dette er et verdiskapende tiltak som kommer hele regionen, landet og NATO-alliansen til gode.

Narvik – Bardufoss er utredet til å koste om lag 39 mrd. Kroner. Det er en betydelig sum, men likevel er dette en svært overkommelig, fornuftig og ikke minst viktig investering for Norge.

Når en ser på hva disse pengene faktisk vil gi har vi rett og slett ikke råd til å la være. Kostnaden ved å la være vil trolig kunne bli langt, langt høyere.

Les mer her om hvorfor realisering av Narvik – Bardufoss er et trygt valg for Norge:

Beredskap

Samfunnsberedskap: Jernbanen som livslinje

En jernbane til Bardufoss vil styrke vår evne som samfunn til å håndtere kriser. 

Den vil øke tryggheten for oss som bor her, og bidra til en mer bærekraftig og hardfør fremtid.

Forsvaret

En jernbane til Bardufoss vil styrke vår evne som samfunn til å håndtere kriser. Den vil øke tryggheten for oss som bor her, og bidra til en mer bærekraftig og hardfør fremtid.

Når stormene herjer, veier stenges og kommunikasjonen settes på prøve, vil en jernbane kunne utgjøre forskjellen mellom kaos og kontroll.

En moderne jernbane tilpasset nordnorske forhold, vil være en stabil og sikker transportkanal. Nærmest uavhengig av vær og vind vil den kunne frakte folk, varer og gods.

I dag har vi et mangelfullt transportsystem. Veiene er sårbare for værforhold og uforutsette hendelser, og det er få alternativer når noe stopper opp.

Vi har et behov som er økende – mer gods sendes ut på veiene og stadig flere turister besøker vår fine landsdel. En jernbane vil gi grunnlag for store muligheter både i hverdagen så vel som i krisetider.

Sikkerhet

Forsyningssikkerhet i fred, krise og krig

Jernbanen er det mest hardføre transportalternativet og tåler vær og vind best av alle transportformene vi har. 

Forsvaret

Når veier stenger, flyene står på bakken og båtene ligger til kai, evner jernbanen å holde samfunnshjulene i gang.

Jernbanen kan frakte medisinsk utstyr, mat og annet kritisk materiell, gir tilgang på helsetjenester og kan bokstavelig talt redde liv.

Nord-Norge er i dag avhengig av import av varer fra andre regioner. Flere transportalternativer gir tryggere forsyningslinjer for hele regionen. Om vi en gang trenger forsterkninger fra NATO må de flytte styrker og forsyninger raskt og effektivt. Da vil en jernbane komme til nytte.

Vi har mer ekstremvær nå. Snøskred, stormer og ras kan sette livsviktige forsyninger på vent.

En ny jernbane til Troms vil gjøre det enklere å transportere både sivile og militære ressurser effektivt. Dette vil frigjøre kapasitet hos ulike aktører og sikre at oppgavene kan utføres, enten vi står i en krise eller i en konflikt.

Toget i landskapet mellom Narvik og Kiruna. - Klikk for stort bilde Njål Svingheim/Jernbanedirektoratet

Trygg, robust og forutsigbar infrastruktur

Å bygge jernbane mellom Narvik og Bardufoss handler ikke bare om å håndtere kriser, men også om å gi deg og meg som bor her en grunnleggende trygghet i hverdagen.

Dette er et kjøretøy og skilt. - Klikk for stort bildeDet skal øves i det nordlige Norge, Sverige og Finland. Torbjørn Kjosvold (Forsvaret)

En togforbindelse har positive egenskaper som vil supplere andre transportformer som vei og skipsfart. I tillegg vil den avlaste veinettet. Det vil redusere risikoen for trafikkulykker og forsinkelser.

Antall vogntog på veien øker, og statistikken viser flere ulykker med tunge kjøretøy i nord. Dette er selvfølgelig en stor belastning for folk i området. En jernbane vil bidra til å redusere denne risikoen fra veiene.

Lokalt næringsliv

Uvurderlig for næringslivet

 

For næringslivet i området vil jernbane være en stor ressurs. 

Mennesker flokker seg rundt en ulv i Polar Park. - Klikk for stort bildePolar Park As er verdens nordligste dyrepark og et populært reisemål for norske og utenlandske reisende gjennom hele året. 30.000 besøker parken i året, og har i dag ingen offentlig transport som går til parken. Polar Park/Sven Erik Knoff

Å få varer ut til kundene på en pålitelig og effektiv måte vil styrke konkurranseevnen til lokale bedrifter.

Jernbanen vil også gi nye muligheter for bedriftene, og dermed styrke konkurranseevnen. Vi kan oppleve å se økonomisk vekst, men også en trygghet for at lokalt næringsliv kan blomstre uavhengig av eksterne faktorer.

Å bygge jernbane er også å bygge samfunn – dette vil gi en positiv utvikling som vil trygge Troms, landsdelen og landet.

Bærekraft

Miljø og bærekraft: Et grønt skifte for framtida

Vi skal komme oss dit vi skal, og det skal vi også i fremtiden. Når vi ser på transportbehovet fremover, må vi inkludere påvirkning på miljø og bærekraft. 

Bilde av ferga MF Rødøy - Klikk for stort bildeMF Rødøy settes inn som ferge mellom Brensholmen og Botnhamn Svein Bjørnevoll/Wikipedia

Klimaendringer preger stadig mer vår hverdag, og truer vår eksistens. Å bygge jernbane er en konkret måte vi kan bidra til det grønne skiftet på.

Det handler om å redusere utslippene, men også om å bygge en infrastruktur som er mer hardfør og tilpasset fremtidens krav og utfordringer.

Transport av varer utgjør har en stor andel av utslippene i Norge. En utslippsfri transportløsning vil være avgjørende for utviklingsmulighetene i landsdelen.

Jernbanen er en av de mest energieffektive og miljøvennlige transportformene vi har. Regionens og landets karbonavtrykk vil bli mye mindre ved å overføre gods og persontransport fra vei til skinner.

Jernbanen slipper ut langt mindre CO2 enn lastebiler. Ved å elektrifisere jernbanen kan vi sikre en bortimot utslippsfri transportform med enormt lang levetid som vil komme mange generasjoner til gode.

Vi ser et stadig økende transportbehov inn og ut av regionen vår i Troms. Får vi bygd en framtidsrettet og moderne jernbane vil dette være er et langt bedre alternativ for klima og miljø enn alternativet med en stadig utvidelse av vegnettet.

Vegutbygging er mer arealkrevende og har langt høyere utslipp av både klimagasser og skadelige mikropartikler enn jernbane har.

Det vil naturlig nok være utslipp i byggeperioden, men også her har det vært stor utvikling senere år, og Bane NOR har mål om 40 prosent utslippsreduksjon på anleggsplasser innen 2030.

Vekstmotor

Regionens økonomiske og sosiale utvikling

Troms har et enormt potensial som vekstmotor for Nord-Norge, Norge og Norden. Regionen er rik på naturressurser, kunnskap og kultur, men mangler tilstrekkelig infrastruktur for å utnytte dette fullt ut.

Det er et skredtårn på fjellet. - Klikk for stort bildeTårnene står ved Singla (se bildet) og Oterelvene. Sophia-Charlotte Hahn / TFK

En jernbane vil åpne dørene for økt økonomisk aktivitet, nye arbeidsplasser og bedre forbindelser mellom byer og tettsteder.

En jernbaneforbindelse mellom Narvik og Bardufoss vil binde landsdelen tettere sammen på tvers av fylkesgrensen mellom Nordland og Troms. Den vil også styrke Narvik som logistikknutepunkt og gi positive ringvirkninger for hele landsdelen.

En mulig ny innfartsveg til Tromsø fra sør over Malangen vil gjøre reisetiden mellom Tromsø og Bardufoss 50 minutter kortere. Dette vil dette naturlig nok gi enorme synergier også for en jernbaneforbindelse til Bardufoss. Dette kommer hele landsdelen og landet til gode.

For deg og meg som bor i området betyr jernbanen kortere reisetid, enklere pendling og bedre tilgang til arbeid, utdanning og helsevesen.

Det er et prosjekt som vil knytte regionen tettere sammen og redusere avstandene som i dag kan føles store. En jernbane i Troms vil ikke bare være en transportløsning, men en sosial revolusjon som gir innbyggerne en sterkere følelse av tilhørighet og muligheter.

For bedrifter som eksporterer varer vil en jernbaneforbindelse til Troms mellom Narvik og Bardufoss ha enorm betydning. Både som et prismessig gunstig alternativ, men banen vil også sørge for bedre vareflyt og billigere varer i nord.

For et bærekraftig reiseliv kan jernbanen gjøre det lettere å spre besøkende til flere områder. En togtur gjennom det vakre nordlandslandskapet kan bli en egen opplevelse, på samme måte som vi ser i land som Tyskland og Canada.

Hva må til for å realisere jernbanen?

Realiseringen av jernbane i Troms krever både politisk vilje og økonomisk satsing. Men det er også en investering som vil betale seg selv tilbake mange ganger i form av økt samfunnssikkerhet, økonomisk vekst og miljøgevinster. Narvik – Bardufoss er en svært fornuftig, og også økonomisk overkommelig etappe, og den må prioriteres.

Engasjement fra lokalsamfunnet og støtte fra befolkningen er avgjørende for å få dette prosjektet realisert. Det handler om å synliggjøre fordelene og presse på for at nasjonale og regionale myndigheter prioriterer denne satsingen. Dette er ikke bare en mulighet – det er en nødvendighet.

La oss skape fremtiden sammen.

Jernbane mellom Narvik og Bardufoss er ikke bare et transportprosjekt. Det er et tiltak for en tryggere, mer bærekraftig og mer sammenkoblet fremtid.

Ved å investere i denne infrastrukturen sikrer vi at landet står bedre rustet til å møte utfordringene vi står ovenfor med styrke og selvtillit.

Vi skaper et samfunn hvor beredskap og bærekraft går hånd i hånd, og hvor alle har tilgang til trygg, effektiv og miljøvennlig transport.

Nå er tiden inne for å handle. La oss sammen sørge for at visjonen om jernbane i Troms blir en realitet med første etappe Narvik – Bardufoss.

Det handler om mer enn transport – det handler om å bygge et samfunn vi alle kan være stolte av. Din støtte kan gjøre en forskjell. Bli med på laget og la oss skrive historie sammen.

Om jernbanen

Her kan det stå tekst som beskrivelse. Nå er tiden inne for å handle. La oss sammen sørge for at visjonen om jernbane i Troms blir en realitet med første etappe Narvik – Bardufoss.