13/4398-9
|
Statens vegvesen
|
Ingen merknader. Behovet for en oppdatert plan for handel og service er stort, positivt at arbeidet er i gang. Kan bidra med konkrete innspill i planprosessen ifht. samferdsel, tilrettelegging for gang og sykkel og kollektivtrafikk
|
|
Statens vegvesen involveres i planarbeidet
|
Tas til orientering
|
13/4398-10
|
Lenvik kommune
|
-Sentrumsavgrensinga i Finnsnes sentrum slik den fremgår av fylkesdelplan for kjøpesenter i Troms av 2004 er ikke fullt ut relevant og bør revideres i samsvar med områderegulering Finnsnes sentrum. Sender inn planforlag for sentrumsplanen som innspill til regional plan.
|
|
Innspill tas med i planarbeidet videre
|
Tas til orientering
|
|
|
Ber om det ikke legges sterke føringer/begrensninger for området Silsand før kommunen selv gjennom en kommunedelplan får avklart utvikiling av byområdet
|
|
Vurderes ved utforming av planen etter dialog med kommunen.
|
Tas til orientering
|
|
|
Ber om at kommunens egne planer m.h.t. handel og service skal inngå som del av planprogrammet og dermed ivaretas i planprosess og beslutningsgrunnlag for planforlaget. Vedtatte kommunale/lokale planer og vedtak som grunnlag for utarbeidelse av regional plan bør tas inn i kap 4.2. «regionale og lokale rammebetingelser»
|
4.2. regionale og lokale rammebetingelser
|
En oppdatering av nåværende utbygginger og gjeldende planer må gjennomgås ved utforming av planen.
|
Lokale rammebetingelser innarbeides i kapittel 4.2 i planprogrammet (kapittel 4.2.2)
|
|
|
Det fremkommer ikke klart av planprogrammet hvilke alternativ som skal utredes utredes/vurderes jfr. pbl.§4- 1 (eksempelvis senterstruktur, lokaliseringer osv.). Å legge til grunn kommunenes planer og vedtak ville være et naturlig alternativ.
|
3. Beskrivelse av planområdet, 5.1 Utfordringer
|
I kapittel 5.2 omtales innhold i planen. Oppdatert kunnskapsgrunnlag og reviderte bestemmelser med kart er vesentlig.
|
Tas til orientering
|
|
|
Understreker viktigheten av kommunal involvering i gjennomføring av selve planarbeidet før offentlig
ettersyn.
|
1.2 hensikt med planprogrammet og høringen, 8. Medvirkning
|
Møte med aktuelle kommuner vil bli avholdt høsten 2014.
|
Møter med kommunene blir lagt inn i fremdriftsplanen
|
13/4398-11
|
Nærings- foreningen Tromsø- regionen
|
Positivt at planarbeidet igangsettes og at planen forankres i fylkesplan for Troms 2014-2025, og vektlegger et samfunns- og arealøkonomisk utbyggingsmønster med bidrag til redusert transportomfang og økt kollektivandel.
|
|
|
Tas til orientering
|
|
|
Ønsker at lokale målsetninger inkluderes, f.eks.
Transportnett Tromsø
|
5.2 Plantema
|
Vurderes ved utarbeiding av planen
|
Tas til orientering
|
|
|
Viktig at regional utvikling, behov og etterspørsel vektlegges i analysearbeidet fremfor de isolerte handelsetableringene og sentrumsområdene som finnes
i dag.
|
6.1. Regional handelsanalyse
|
Det regionale perspektivet vil bli understreket ved utarbeiding av regional handelsanalyse
|
Følges opp ved bestilling av handelsanalyse
|
|
|
Ber om at konsekvenser av netthandel tas inn i
analysene
|
6.1. Regional handelsanalyse
|
Tas inn hvis mulig ved utarbeiding av regional handelsanalyse
|
Følges opp ved bestilling av handelsanalyse
|
13/4398-12
|
Nordreisa kommune
|
Nordreisa kommune skal utvikle Storslett sentrum med fokus på handel og aktiviteter som bygger opp om reiseliv og bolyst.
|
|
Tar informasjon fra Nordreisa til orientering. Nordreisa kommune og Nordreisa næringsforening vil involveres i det videre planarbeidet.
|
Tas til orientering
|
|
|
Handelsnæringen merker sterk konkurranse fra Alta og Tromsø etter utbygging av varesentre, hotell og badeland. Har et pågående serviceprosjekt for å møte denne konkurransen.
|
|
|
|
|
|
Nordreisa har nedgang i detaljhandel i motsetning til stigning på landsbasis. Endret handelsmønster hos lokalbefolkningen. Følger opp problemstillingene gjennom strategisk næringsplan i samarbeid med Nordreisa Næringsforening.
|
|
|
|
|
|
Skal lage en handlingsplan for reiseliv og revitalisere stedsutviklingsplanen for Storslett
|
|
|
|
13/4398-13
|
Tromsø Kommune
|
Medvirkningsperspektivet kommer dårlig frem i fremdriftsplanen, hvis det legges opp til medvirkning utover avholdt innspillsseminar og høringsrunder bør det synliggjøres bedre.
|
8. Medvirkning
|
Møte med aktuelle kommuner vil bli avholdt høsten 2014.
|
Møter med kommunene blir lagt inn i fremdriftsplanen i planprogrammet
|
|
|
Savner en tydeligere formulering om den regionale planen skal ha en entydig og forpliktende bestemmelse eller uforpliktende retningslinjer, jfr. punkt. 5.2
«planbestemmelsene som denne planprosessen vil munne ut i skal være retningsbærende».
|
|
Planen vil omfatte regionale planbestemmelser jfr. pbl. § 8-5 med retningslinjer for arealbruk som skal legges til grunn for kommunal planlegging og gi grunnlag for
innsigelse til kommunale planer.
|
Innarbeides i kapittel 5, Planbeskrivelse
|
|
|
Ønsker i utgangspunktet ikke regionale begrensninger
knyttet til handel
|
|
Tas til orientering
|
Tas til orientering
|
|
|
Ber om at det etableres en kategori som innbefatter forhold som gjelder sentrumsnære områder/omdanningsområder med blandede funksjoner og mye aktivitet. Stakkevollvegen ville kunne
omfattes i denne kategorien.
|
|
Vurderes ved utarbeiding av planen
|
Tas til orientering
|
|
|
Ber om at det ikke legges begrensninger på dynamikken
langs aksen sentrum/Breivika
|
|
Vurderes ved utarbeiding av planen
|
Tas til orientering
|
|
|
- Ber om at følgende tema fremheves i kapittel 6.2. utredninger:
o Beliggenhet av avlastingssentra versus bysentrum, utarming av sentrum.
o Størrelse på handelsareal i avlastningssentre ifht. sentrum bør diskuteres (50, 60, 70 eller 80 %). Andel plasskrevende varer bør også ses på.
o Den regionale planen bør spesifisere og skille mellom detaljhandel og handel for plasskrevende varer med hensyn til
lokalisering.
|
|
Vurderes ved utarbeiding av planen
|
Tas til orientering
|
13/4398-14
|
Målselv kommune
|
Etterlyser møteplan for regionale møter og detaljert plan for medvirkning
|
|
Møte med aktuelle kommuner vil bli avholdt høsten 2014.
|
Møter med kommunene blir lagt inn i
fremdriftsplanen
|
|
|
Oversender handelsanalyse gjennomført for Målselv
kommune
|
|
Tas til orientering
|
Tas til orientering
|
13/4398-15
|
Fylkesmannen i Troms
|
Positivt at planen blir revidert
|
|
|
|
|
|
Skille mellom detaljhandel og plasskrevende varer er i ferd med å utvannes og et skille er stadig vanskeligere å praktisere. Lik ramme for alle typer handel bør vurderes. Hvis skille opprettholdes bør plasskrevende varer ytterligere presiseres. Det må også stilles klare krav til analyser og lokalisering av areal for plasskrevende varer som ikke fører til økte
klimagassutslipp og svekking av senterstruktur.
|
|
Vurderes ved utarbeiding av planen
|
Tas til orientering
|
|
|
Viktig at den regionale handelsanalysen sikrer at
lokalisering av handelsstrukturer ikke fører til økte klimagassutslipp og svekkes senterstruktur.
|
|
Tas inn ved utarbeiding av regional
handelsanalyse
|
|
|
|
Behov for og størrelse på avlastningssentre bør utredes i lys av senere års utvikling med større utbygginger her (avlastningssentre i Tromsø og utenfor sentrumskjernen i Harstad)
|
|
Vurderes ved utarbeiding av planen
|
Tas til orientering
|
|
|
Ber om at rammer for parkeringsdekning i form av maksimumsnormer vurderes
|
|
Vurderes ved utarbeiding av planen
|
Tas til orientering
|
|
|
Bør stilles krave krav til lokalisering nært kollektivknutepunkter og ivaretakelse av gående og
syklende.
|
Kapittel 2.
|
Er et av formålene ved utarbeiding av planen
|
Følges opp ved utarbeiding av planen
|
|
|
Savner mer konkret utforming av opplegg medvirkning med berørte parter/interesser.
|
|
Møte med berørte kommuner vil bli avholdt høsten 2014.
|
Tas til orientering. Møter med kommunene blir lagt inn i fremdriftsplanen
|
|
Harstad kommune
|
Ny fylkesdelplan for handel må bruke samme områdeavgrensinger som gjeldende kommuneplan (arealdel) for Harstad kommune. Dette må gjenspeiles i hele planen.
|
|
|
|
|
|
Mer hensiktsmessig å bruke begrepet handelsvirksomhet i stedet for plasskrevende varer og detaljhandel.
|
|
|
|
|
|
Regionale planer må ikke avgrense sentrum, men heller gi kriterier og metode som skal legges til grunn for avgrensingen.
|
|
|
|