Nyttig dialog med kommunene

Samferdselsetaten reiser hver høst ut for å møte kommunene i fylket. Bak ligger et ønske om å informere og oppdatere kommunene på våre aktiviteter, og få innspill og tilbakemeldinger.

Avdelingsleder Øyvind Strømseth med innlegg om infrastruktur på møtet i Sørkjosen. Til høyre for han, avdelingsleder på mobilitet, Jonny Berg. Solveig Sandnes

Når fylkets folk på samferdsel møter kommunene handler det blant annet om samarbeidet innen driftskontrakter, beredskap, varslinger om hendelser, digitale bestillingstjenester, resultater fra Fylkesveiløftet, utøvelse av planmyndighetsrollen og trafikksikkerhetsarbeidet.

Det er seks år siden første gangen møtene mellom fylkeskommunen og kommunene startet opp.

– Det er fint å se at det har vært en utvikling siden vi startet opp denne formen for møter der vi jevnlig møter kommunene, sier seniorrådgiver Solveig Sandnes i Troms fylkeskommune.

I år var samhandling, utvikling i regionene og kollektivtilbudet blant de viktigste temaene. Trafikksikkerhet i sentrumsnære områder og erfaringer fra vedlikehold i kombinasjon med Fylkesveiløftet var eksempler på andre temaer.

Nyttige tilbakemeldinger

Kommunene stilte godt forberedt og ga også nyttig innsikt og konstruktive forslag som fylkeskommunen tar med seg i sitt daglige arbeid. Her er noen av tilbakemeldingene:

  • Åpning av fv7806 Tennevoll–Årstein mellom to kommuner føltes som om man hadde vunnet i lotto. Tiltakene på lista blir kortere og kortere hvert år vi er her på disse vei- og mobilitetsdialogmøtene. (Anita Karlsen, ordfører Gratangen kommune). 
  • Ungdommene må ha en rett til høring og større medvirkningen. De er fremtiden. (Marit Stubberud Hanssen, varaordfører i Senja kommune).
  • Det settes stor pris på at kommunen blir invitert med på disse dialogmøtene. (Jan-Eirik Nordahl, ordfører Sørreisa kommune).
  • Vi må skryte av fylkeskommunen for at de inviterer til dialogmøte. (Hilde Nyvoll, ordfører i Nordreisa kommune).
  • Begge parter må bli bedre på samarbeid og å ivareta rollen som planmyndighet. (Frode Karlsen, kommunedirektør i Lyngen kommune).

Samferdsel og samfunnsutvikling

Møtene kalles Veg- og mobilitetsdialog og har i år vært avhold for hver region (IPR) her: Harstad, Nordkjosbotn, Finnsnes og Sørkjosen.

– Samfunnsutviklingen er avhengig av vår innsats og vårt samarbeid innen samferdsel, næringsutvikling, ressursbruk og klima og miljø. Vi må ikke glemme selve samfunnsutviklerrollen, sa samferdselssjef Bjørn H. Kavli på møtet i Nordkjosbotn.

Bjørn H. Kavli på Veg- og mobilitetsdialog-møtet. Solveig Sandnes

Kavli fortalte om de økonomiske rammene innen drift og investering. Omtrent to milliarder i året brukes på drift. Økte kostnader og knappe budsjett gjør at det blir mindre penger til investeringer i årene fremover.

Bestillingstransport og fylkesveiløft

Avdelingsleder Jonny Berg fra mobilitetsavdelinga presenterte statistikken for kollektivtrafikken og kommende endringer i TT-kortordningen, innføringa av tæpping på buss og bestillingstransport.

Infrastruktur er avdelinga som styrer med alt som har med fylkesveiene å gjøre. Avdelingsleder Øyvind Strømseth trakk fram at fylkeskommunen ser en tydelig framgang etter flere år med dårlig vegstandard. Gjennom Fylkesveiløftet er 383 kilometer veg oppgradert siden 2022, og andelen strekninger med kritisk dekketilstand er mer enn halvert.

Samtidig har vedlikeholdsnivået innen asfalt i 2025 vært rekordhøyt. Det ble også lagt vekt på trafikksikkerhet i sentrumsnære områder, bedre samarbeid med kommunene og nye tiltak for trygg turisttrafikk og aktiv skredkontroll.

Sammendrag av hvert møte

  • Harstad-møtet 29.9.25

    Harstad, Gratangen, Ibestad, Kvæfjord, Tjeldsund og Evenes kommuner var opptatt av trafikksikkerhet, kollektivtilbud og samferdselsplanlegging i Sør-Troms-regionen.

    Felles tema var behov for bedre samordning av buss, ferge og hurtigbåt, særlig rundt Harstad–Evenes-aksen og arbeidsmarkedsregionen. Kommunene etterlyste flere tiltak i Fylkesveiløftet, samt oppgraderinger av veger, tunneler og gang-/sykkelveier.

    Flere pekte på fartsgrenser, belysning og vedlikehold, mens Harstad og Kvæfjord fremhevet miljøvennlig transport og bynær mobilitet. Samlet ønsker kommunene tettere dialog og mer helhetlig transportplanlegging på tvers av kommune- og fylkesgrenser.

    Dame foran skjerm. - Klikk for stort bildeFra møtet i Harstad. Solveig Sandnes

    Nordkjosbotn-møtet 16.10.25

    Balsfjord, Storfjord, Lyngen og Tromsø kommuner var opptatt av trafikksikkerhet, kollektivtransport og vegvedlikehold, samt behovet for bedre samarbeid og ansvarsavklaringer med fylkeskommunen.

    Felles utfordringer var fartsgrenser, busstilbud, veilys og toalettfasiliteter, samt press på drosje- og transporttjenester i distriktene. Flere kommuner etterlyste løsninger for grusveier og hvileplasser for tungtransport, mens Tromsø løftet fram urbane mobilitetsutfordringer, snøhåndtering og behov for felles prioriteringer i by- og reiselivssatsing.

    Samlet peker kommunene på behov for helhetlig transportplanlegging og trygg, tilgjengelig infrastruktur.

    Fra møtet i Nordkjosbotn. Solveig Sandnes

    Sørkjosen-møtet 22.10.25

    Kvænangen, Nordreisa, Skjervøy og Kåfjord var særlig opptatt av vegvedlikehold, trafikksikkerhet og infrastruktur. Dårlige og støvende grusveger, behov for rassikring, belysning og bedre kollektiv- og båttilbud gikk igjen. Kommunene etterlyste tettere samarbeid med fylkeskommunen og tydeligere prioritering av tiltak som styrker trygg ferdsel, bosetting og næringsliv.

    Fylkeskommunen møtte kommunene i Sørkjosen.

    Finnsnes-møtet 23.10.25

    Målselv, Dyrøy, Lavangen, Salangen, Sørreisa, Senja og Bardu kommuner var særlig opptatt av vei- og bruforvaltning, trafikksikkerhet og kollektivtransport.

    Mange løftet fram gang- og sykkelveier, fartsgrenser og skoleveitrygghet, samt behov for vedlikehold og oppgradering av bruer og fylkesveger.

    Kommunene etterlyste mer forutsigbar finansiering og samarbeid med fylkeskommunen, spesielt i lys av forsvarsaktivitet og økende trafikk. Flere pekte også på bedre busstilbud og infrastruktur for ungdom og pendlere, som viktige tiltak for trygghet, tilgjengelighet og lokal utvikling.

    Slide fra presentasjonen.