Fv. 862 Tromsøtunnelene

Tromsøtunnelene oppgraderes. Til slutten av januar stenger Sentrumstangenten og Langnestunnelen. 

Sprengningsarbeid

Det gjennomføres sprengningsarbeid i forbindelse med tunneloppgraderingen.

Meld deg på SMS-varsling om sprenging her. 

Hva skal gjøres?

Tunneloppdateringen innebærer

  • Nytt sikkerhets- og overvåkingssystem, med direkte oppkobling til Vegtrafikksentralen
  • Nytt asfaltdekke
  • Utvidelse av Mellomtunnelen fra to til fire kjørefelt
  • Utvidelse av gul og blå rundkjøring
  • Bedre belysning og sikkerhetsutrustning. Bedre belysning gir bedre orienteringsevne og skal bidra til å senke stressnivået for bilistene
  • Utskifting av samtlige kabler og elektroteknisk utstyr
  • Utskifting av samtlige tunnelvifter
  • Nye fordelingstavler for strøm og elektro
  • Kabler/trekkerør/kummer i grøft utenfor og inne i tunnelen
  • Nytt vann- og avløpssystem og ny vannledning for slokkevann som brannvesenet kan koble seg på i tilfelle av brann
  • Sprenging av til sammen åtte nye bergrom ved siden av veien til teknisk bygg, samt oppføring av åtte nye tekniske bygg
  • Fjerning av betongdekke i Breivikatunnelen
  • Etablering av tre vaskevannsanlegg til rensing av spill-/tunnelvann
  • Ny vann- og frostsikring

Hvor skjer dette?

Store deler av trafikken på Tromsøya går gjennom et stort tunnelanlegg som ligger under bakken. Tunnelsystemet består av fem tunnelstrekninger som er sammenbundet med tre rundkjøringer og et parkeringsanlegg. Parkeringsanlegget og adkomsttunnelene til parkeringsanlegget er ikke omfattet i prosjektet.  

Hvorfor skjer dette?

Tromsøtunnelene tilfredsstiller ikke nasjonale sikkerhetskrav. Det er derfor laget en tiltakspakke for å oppgradere tunnelene. Oppgraderingen er helt nødvendig for å få en akseptabel sikkerhet for trafikanter. 

Oppgraderingen skal bidra til å forebygge farlige hendelser og skal sørge for vern i tilfelle av ulykker. I tillegg til å skape trygge tunneler, skal arbeidet bidra til bedre fremkommelighet i trafikken i Tromsø.

Når skjer dette?

Prosjektet er delt inn i to faser.

Fase 1 (august 2023 til januar 2025)

  • Breivika-, Hansjordnes- og Mellomtunnelen har vært stengt siden august 2023.
  • Breivika- og Hansjordnestunnelen åpner for fri ferdsel etter avsluttet oppgradering.
Stenging fase 1

Fase 2 (januar 2025 - vinter 2025)

  • Langnestunnelen og Sentrumstangenten stenger etter avsluttet fase 1.
  • Mellomtunnelen vil være stengt i begge faser.

Slik vil trafikken påvirkes i fase 2

Når Langnes- og Sentrumstangenten stenges i andre fase, vil trafikken hovedsakelig fordele seg på Tverrforbindelsen, Langnesvegen, Kirkegårdsvegen og Breivikatunnelen. Men også Kvaløyvegen vil få en økning. 

Langnesvegen og Tverrforbindelsen vil begge få en økning i årsdøgntrafikk (ÅDT) på om lag 5.000 kjøretøy per døgn. 

For Langnesvegen innebærer dette en dobling av trafikken fra dagens ÅDT 5.000 til 10.000. 

Tverrforbindelsen vil få økt trafikken fra dagens ÅDT på 17.000 kjt/d til cirka 22.000 kjt/d. Det kan i forbindelse med dette bli noe kø på Breivikasiden. 

Trafikken gjennom sentrum, samt på oversiden av sentrum, vil øke pga. stengingen av Sentrumstangenten. Det er spesielt Grønnegata, søndre del av Vestregata og nedre del av Kirkegårdsvegen som vil få en betydelig økning. Trafikken vil også gå opp i nordre del av Storgata og i Håkon VIIs gate. 

Dette er en kart over en trafikkanalyse. - Klikk for stort bildeKartet viser hvordan trafikken endrer seg fra dagens tunnelstenging til fase 2 (stengt Sentrumstangent, Langnestunnel og kommunal tunnel). Grønn farge viser trafikknedgang, mens rødt/oransje viser økning. TFK

Hva kan vi gjøre sammen for å unngå kø?

Vi må redusere antall biler på veien, og oppfordrer derfor de som kan, til å endre sine reisevaner. For eksempel ved å:

  • kjøre til/fra jobb utenom rushtider
  • velge buss
  • sykle eller gå
  • kjøre sammen med andre
  • benytte hjemmekontor

Kan du reise med bussen?

Høy frekvens

Tromsø har et godt og velfungerende busstilbud, med mange busser på veien og hyppige avganger i by-området.  

  • 33 og 34 har avganger hvert 8. minutt i rushtiden
  • 20, 24, 28 og 42 har avganger hvert 10. minutt i rushtiden
  • X-linjer med gode forbindelser mellom alle bydeler og UiT/UNN
  • Tidlige avganger fra kl. 05.00 på mange av bylinjene

Rimelige billetter

En 30-dagers periodebillett er rimelig innenfor Tromsø kommune. Det er også reduserte priser for enkeltbilletter utenfor rushtid. På Svipper sine nettsider kan du bruke en priskalkulator for å regne ut hva bussbilletten koster og hvilken billettype som lønner seg for deg.

Informasjon om busstilbudet finner du her.

Hva kan arbeidsgivere gjøre?

Endre arbeidstider?

Har dere mulighet til å endre arbeidstiden? Hvis flere velger å reise utenfor rushtiden vil dette bidra til å redusere biltrafikken når mange skal samme vei i rushtidene.

Gratis parkering?

Har dine ansatte gratis parkering på arbeidsstedet? Da anbefaler vi å avvikle denne ordningen og innføre betalt parkering. Det er et svært effektivt tiltak for å få flere til å velge buss eller alternativer til bil.

Prøv bussen i 30-dager?

En 30-dagers periodebillett er rimelig innenfor Tromsø kommune. Det er også reduserte priser for enkeltbilletter utenfor rushtid. På Svipper sine nettsider kan du bruke en priskalkulator for å regne ut hva bussbilletten koster og hvilken billettype som lønner seg for deg.

Samkjøring?

Er det flere ansatte som bor nært hverandre og skal samme vei? Snakk med de ansatte om muligheten for å samkjøre.

Hjemmekontor?

Har de ansatte mulighet til å ha hjemmekontor på enkelte dager i løpet av arbeidsuken? Vi anbefaler at dette er et tiltak som kan vurderes for å gi plass i trafikken til de som må benytte seg av bilen.  

Hvorfor er dette viktig?

Å starte eller slutte arbeidsdagen i kø, er verken bra for arbeidstaker, arbeidsgiver eller samfunnet. Hvis alle arbeidsgivere i Tromsø har søkelys på dette, vil det bidra til god fremkommelighet for alle.

Hvorfor kan ikke deler av tunnelene holdes åpent?

  • Det er ikke mulig å holde deler av tunnelen åpen, både av sikkerhetshensyn og fordi det vil forsinke arbeidet. Hele veibanen graves opp under anleggsarbeidene.
  • Vi har valgt å utføre arbeidet i to faser.  Å utbedre alle tunnelene samtidig vil gjøre trafikksituasjonen i Tromsø veldig vanskelig og fremkommeligheten vil være dårlig.

Hva menes med nasjonale sikkerhetskrav?

Tunneloppgradering gjelder tunneler som er omfattet av den nasjonale tunnelsikkerhetsforskriften. Det vil si tunneler som har mer enn 300 kjøretøy i døgnet (ÅDT) og lengde over 500 meter. Når tunellene oppgraderes i henhold til forskriften, oppgraderes de fleste tunnelene også med annet utstyr og andre tiltak for å forbedre fremkommelighet.

Formålet med tunnelsikkerhetsforskriften er å sikre laveste tillatte sikkerhetsnivå for trafikanter i tunneler ved krav til å forebygge kritiske hendelser som kan sette menneskeliv, miljøet og tunnelanlegg i fare og til å sørge for vern i tilfelle av ulykker.​