Opplever du et utrygt skolemiljø?

Her er noen råd til barn, ungdom og foreldre.

Meld ifra

Når du eller ditt barn opplever å ikke ha det trygt og godt på skolen, melder du ifra til lærer eller rektor på skolen. 

Selv om det ikke er et krav, er det lurt å gjøre dette skriftlig - her er et forslag til hvordan det kan gjøres:

Hei!

Jeg har vært i kontakt med mobbeombudet i Troms og fått veiledning på hva som er mine rettigheter til trygt og godt skolemiljø.

Jeg opplever et utrygt skolemiljø på NN skole, dette kommer til uttrykk blant annet på følgende måte:

  • Eks 1
  • Eks 2
  • Eks 3

Jeg henviser til Opplæringsloven §12-4 og ber om at det umiddelbart iverksettes tiltak for å sikre at jeg får en trygg og god skolehverdag som fremmer helse, inkludering, trivsel og læring.

Lovverket sier at det er barnets opplevelse det skal tas utgangspunkt i og ikke hvordan for eksempel skolen tolker situasjonen - dette finner dere informasjon om på nettsiden til Utdanningsdirektoratet.

Gå til siden "Retten til et trygt og godt skolemiljø" | udir.no

Prosessen videre

Når dere har sendt inn en bekymring som nevnt over, skal skolen lage en aktivitetsplan som viser hvordan skolen skal sikre eleven et trygt og godt skolemiljø, jf. opplæringslovens § 12-4. 

En god og konkret aktivitetsplan skal nå lages. 

  1. Mobbeombudene har laget en sjekkliste med momenter som gjør at aktivitetsplanen tydeliggjøres og konkretiseres for både elev, foreldre og skole. Ta gjerne denne med i møte med skolen. Du finner sjekklisten under. 
  2. Aktivitetsplan skal forklare hvordan skolen helt konkret skal jobbe aktivt for å sikre at ditt barn opplever trygge og gode skolehverdager.
  3. Skolen vil lage ulike tiltak - både elev og dere foreldre skal forvente at tiltakene er konkrete og at skolen følger opp med jevnlige evaluering sammen med elev og dere slik at man fortløpende vurderer effekten av tiltakene.
  4. Ansatte skal følge med, og aktivt gripe inn dersom krenkelser forekommer. Det skal også komme fram i planen om hvordan skolen skal jobbe forebyggende slik at krenkelser ikke forekommer.

Ifølge Opplæringsloven §12-6 skal skolen iverksette arbeidet innen ei uke. Hvis ikke dette gjøres eller aktivitetsplanen ikke følges opp så kan dere klage saken direkte til Statsforvalteren. 

Gå til Statssforvalteren.no for mer informasjon 

Sjekkliste for aktivitetsplan

  • Er elev/foreldre hørt?
  • Har elev/foreldre medvirket i arbeidet med planen?
  • Hvordan har skolen forstått og beskrevet elevens subjektive opplevelse?
  • Er problemet som skal løses beskrevet på en god, tydelig og forståelig måte for alle parter?
  • Er tiltakene konkrete og målbare på tre områder?
  1. Tiltak som ivaretar den som er utsatt
  2. Tiltak som stopper og ivaretar den/de som utfører mobbeadferd
  3. Tiltak som viser hvordan man ivaretar og gjenoppretter et godt klasse-/skolemiljø
  • Er det en tydelig tidsplan for gjennomføring og evaluering av tiltakene?
  • Går det tydelig frem hvem som har ansvar for tiltaket?
  • Er oppfølgingen av tiltakene kvalitetssikret på en god måte?
  • Er dialogen/samarbeidet mellom skole og hjem så god at den fremmer elevens helse, inkludering, trivsel og læring?

Last ned sjekklisten her (PDF, 240 kB)

Ombudenes rolle

Mobbeombudet rolle er å være en uavhengig ressursperson for barn, unge og foreldre i dette arbeidet.

Les mer om Mobebombudets rolle her

Om du trenger mer oppfølging eller bare har behov for en samtale med Elev-, lærling og mobbeombudet i Troms sender du oss en henvendelse her:

Kontakt Elev-, lærling og mobbeombudet i Troms

Nyttige Lenker