Justering i bussavganger på grunn av sjåførmangel

Fra tirsdag 2. april blir det noen færre avganger på bussene i Tromsø. På grunn av mangel på sjåfører hos Tide kuttes 1,5 prosent av rutene.

Tide Buss har daglig innstilte avganger på grunn av sjåførmangel. For å gi passasjerene forutsigbarhet reduseres derfor noen faste avganger, slik at de reisende kan planlegge bedre.

– Vi gjør dette for å fjerne usikkerhet og skape pålitelighet. Målet er at dette kuttet blir så kortvarig som mulig, og at det blir færre tilfeldige kanselleringer, sier Bjørn Kavli, samferdselssjef i Troms fylkeskommune.

Jobber aktivt for å løse situasjonen

I første omgang varer reduksjonen til 23. juni.

Troms fylkeskommune beklager eventuelle ulemper dette kan medføre for de reisende, og forsikrer om at dette gjøres for å minimere ulempene.

– Vårt mål er å sikre en stabil og pålitelig transporttjeneste i Tromsø-regionen, samtidig som vi arbeider aktivt med å løse utfordringene knyttet til sjåførmangel, sier Kavli.

Det midlertidige kuttet tilsvarer 1,5 prosent av det totale busstilbudet.

Tilbyr gratis utdanning

– Til tross for at dette er et nødvendig tiltak, vil fylkeskommunen fortsette å prioritere trygg og pålitelig transport for våre passasjerer. Frekvensen på avganger vil fortsatt være god, sier Kavli.

Tide Buss og Troms fylkeskommune gikk tidligere i år i gang med å rekruttere bussjåfører gjennom å tilby gratis utdanning. Prosessen her er i full gang, og vil kunne gi flere sjåfører på litt sikt.