Den vernede westamaranen Alba er klar for ny sertifisering, og skal settes inn i turistfart med hvalkikking.Alba ble bygget som Øygar av Westermoen Hydrofoil A/S og levert Øygarden-Sotra Rutelag i september 1975 som byggenummer 45.
Fartøyet var av type Westamaran W86 med 166 PAX passasjerkapasitet. Øygar gikk i rutenettet i Hordaland og ble senere solgt Hardanger Sunnhordlandske Dampskipsselskap og omdøpt Teisten.
Ombygd til turistfart
Fra 1995 ble Alba ombygget for turistfart og har senere hatt ulike eierskap og navn i fart på ulike steder langs kysten.
Fra 2007 fikk fartøyet sitt nåværende navn under eierskap i nordre Nordland.
Westermoen Hydrofoil A/S var en innovatør med internasjonalt gjennomslag i utviklingen av moderne hurtiggående passasjerfartøy. Selskapet hadde erfaring fra konstruksjon og bygging av MTB-fartøy for marinen, noe det nye selskapet også fortsatte med i tillegg til hydrofoiler for det sivile markedet.
En ny type skrog
I 1970 lanserte kommandørkaptein Harald Henriksen planer om en helt ny type hurtiggående fartøy. Han splittet skroget fra fartøyene av Type SS på langs og trakk halvdelene ca. 3 meter fra hverandre. Henriksen oppnådde med dette en langt større og mer stabil konstruksjon uten at motstanden i vannet – og dermed også drivstoffkostnadene – økte tilsvarende.
Konstruksjonen med to halve skrog ble døpt westamaran for å skille den fra katamaranen med sine to hele skrog. Skrogkonstruksjonen betegnes også som asymmetrisk katamaran.
Egnet på værharde strekninger
Samferdselsstrukturen langs norskekysten endret seg raskt i etterkrigstiden, og behovet for mindre og raskere båter på rutene meldte seg utover på 1960-70 tallet.
Flerskrogs hurtigbåter ble etter hvert dominerende etter en kort periode med enkelte hydrofoil-ruter. Katamaraner viste seg å være egnet også på mer værharde strekninger og i vinterhalvåret.
Samferdselshistorie i Nord-Norge
Troms fylkes Dampskipsselskap var første rederi som tok katamaraner i bruk på rutenettet i Nord-Norge. Dette var Westamaranen Fjordkongen av tilsvarende type som Alba, og ble satt i fart januar 1975. Året etter kom Fjorddronningen og andre rederier i landsdelen fulgte raskt etter.
Fortsatt benytter de fleste aktører på rutenettet i landsdelen katamaraner.
Troms fylkeskommune og Riksantikvaren har derfor vurdert fartøyet å være en meget relevant type for vern, for å oppnå et representativt utvalg fra samferdselshistorien regionalt og nasjonalt.
Alba er siste tilskudd på vernelisten for fartøy i Troms.