Rekruttering og kompetansehevingstiltak i landbruket (RK-midler)

Tilskuddsordningen skal legge til rette for regional næringsutvikling med mål om å styrke verdiskapingen i landbruket. Søknadsfrist er 22. mars 2024.

Det kan gis støtte til prosjekter som skal:

Bidra til rekruttering, kompetanseheving og utdanning av næringsutøvere som ivaretar og styrker verdiskapingen i landbruket i Troms.

Rammen for ordningen er kr 672 000, der kr 300 000 er avsatt til et rekrutteringsprosjekt for grønne fag ved Senja videregående skole. Inkludert i summen er også tilbakeførte midler fra tidligere år.

Søknadsfrist:

22. mars 2024.

Hvem kan søke?

• Landbruksorganisasjoner
  • Lag og foreninger
  • Kommuner
  • Forsknings- og utviklingsinstitusjoner
  • Kursarrangører

Det gis ikke støtte til investeringer eller ordinær drift.

Hvordan søke

Søker skal benytte fylkeskommunens digitale forvaltningsportal.

Søk om midler her

Retningslinjer

Les retningslinjene for ordningen her (PDF, 148 kB) (PDF, 396 kB)

Krav til søknad

• Søknadene skal være forankret i Regionalt næringsprogram for landbruket 2019 - 2024. Prioriterte satsingsområder er : Omdømme, Rekruttering, Kompetanse, Agronomi, Melkeproduksjon, Kjøttproduksjon, Potet, grønnsaker og bær, Modernisering av driftsbygninger, Økologisk landbruk, Skogbasert verdiskaping, Videreforedling av mat, Reiseliv, og Inn på tunet og Ut på vidda.
  • Prosjektet det søkes om støtte til skal være forankret i forskrift om regionale tilskudd til næringsutvikling og rekruttering og kompetanseheving i landbruket.
  • Tilskudd innvilges på grunnlag av godkjent kostnadsoverslag for gjennomføring av planlagte tiltak. Det kan gis tilskudd på inntil 75 prosent av kostnadene, begrenset oppad til 75 prosent av godkjent kostnadsoverslag for tiltaket.

Disse har fått innvilget tilskudd til tilretteleggingstiltak i landbruket tidligere:

Kjetil Helstad

Spesialrådgiver