1
|
Prioritere vedlikehold av dagens vegnett, fremfor investering i nye større prosjekt. Høytrafikkerte
fylkesveger og fylkesveger innenfor «Kyst til markedstrategien» prioriteres. Vedlikehold av og
reinvestering i eksisterende vegnett skal prioriteres slik at vegkapitalen ikke forringes. Nye store
veginvesteringer skal vurderes opp mot effekten og nytten en tilsvarende innsats vil ha på
strekningsvise utbedringer.
|
1
|
Arbeide for øke rammene for drift og vedlikehold av fylkesveg, samt etablering av nasjonal satsing for å ta igjen forfall på fylkesvegnettet
|
1
|
Behovet for investeringer i nye store prosjekter må vurderes ut fra de kapitalkostnader det enkelte prosjekt vil belaste driftsrammen med.
|
2
|
Prioritere oppgradering av fylkesvegtunnelene i henhold til krav om tunnelsikkerhet med sikte på
frist i 2025. Plan for utbedring av tunneler skal oppdateres, med kostnadsbilde og fremdrift.
|
1
|
Tydelig vegeier som sikrer god kontrakt- og økonomistyring, med et oversiktlig kontraktsregime
|
2
|
Investeringer på veg skal snus mot tiltak som må utføres i forhold til standardkrav og regelverk,
punktutbedring, tilrettelegging for trafikksikkerhet, kollektivtransport, gang og sykkel
|
3
|
Prioritere punktutbedring og redusere flaskehalser for å styrke næringstransportens
fremkommelighet på viktige strekninger, i tråd med politisk strategi «Fra kyst til marked».
Videreføre strekningsmessige forfalls- og utbedringsprosjekt.
|
4
|
Styrke innsatsen på trafikksikkerhet i Troms fylkes trafikksikkerhetsutvalg, utarbeide
trafikksikkerhetsstrategi og å evaluere virkninger av trafikksikkerhetstiltak.
|
2
|
Fokus på uttesting og ta i bruk ny teknologi og intelligent trafikkstyring (ITS) der det kan gi god
effekt.
|
3
|
For å møte nåværende og kommende klima- og miljøutfordringer må man prioritere utbedring og
sikring av vegkropp. Dette innebærer en prioritering av tiltak på drenering og grøfter
|
2
|
Det er behov for å gjennomføre en strategisk og overordnet mulighetsstudie, eller en
konseptvalgsutredning (KVU) for å se på muligheter for regionforstørring og innkorting av avstander på det overordna vegnettet i Troms.
|