Regional transportplan for Troms 2018 - 2029

  1. 1 Regional transportpolitikk - utfordringer
  2. 2 Formål og rammer
    1. 2.1 Formål
    2. 2.2 Nasjonale og regionale føringer
      1. 2.2.1 Nasjonale føringer
      2. 2.2.2 Regionale føringer
    3. 2.3 Overordnet økonomiske rammer
  3. 3 Mål og strategi
  4. 4 Utviklingstrekk – befolkning og næring
    1. 4.1 Befolkningsutvikling
    2. 4.2 Næringstransporter og med utvalgte utviklingstrekk med betydning for infrastrukturutvikling
    3. 4.3 Senterstruktur og velfungerende arbeidsregioner
  5. 5 Kollektivtransport
    1. 5.1 Økonomiske rammer
    2. 5.2 Buss
    3. 5.3 Ferge
    4. 5.4 Hurtigbåt
    5. 5.5 Persontransport utenfor rutetilbudet
    6. 5.6 Persontransport utenfor rutetilbudet
    7. 5.7 Mål og strategi – Kollektivtransport
  6. 6 Fylkesvegnettet
    1. 6.1 Økonomiske rammer
    2. 6.2 Status på fylkesvegnettet
    3. 6.3 Utfordringer på fylkesvegnettet
    4. 6.4 Tilrettelegging for gåing og sykling – aktiv transport
    5. 6.5 Infrastruktur for kollektivtransport på fylkesveg – for distrikt og knutepunkt
    6. 6.6 Mål og strategi – Fylkesveg
  7. 7 Byutfordringer og bypakker
    1. 7.1 Harstad
    2. 7.2 Tromsø
    3. 7.3 Finnsnes og Midt-Troms
  8. 8 Samordnet areal og transportplanlegging
  9. 9 Samferdsel for bedre konkurransekraft for regionen
  10. 10 Statlig transportinfrastruktur
    1. 10.1 Jernbane
    2. 10.2 Havn, sjøtransport og effektive godsterminaler
      1. 10.2.1 Strategi – Godsterminaler og maritim transport
    3. 10.3 Riksvegnettet
    4. 10.4 Lufthavner og flytransport
    5. 10.5 Innspill til NTP 2018-29
    6. 10.6 Strategi– Statlig transportnett
  11. 11 Samfunnssikkerhet og beredskap
  12. 12 Transport og utslipp i Troms
    1. 12.1 Mål og strategi
  13. 13 Intelligente transportsystemer (ITS)
    1. 13.1 Strategi – ITS-løsninger i Troms
  14. 14 Oppsummering mål og strategi

11 Samfunnssikkerhet og beredskap

Transportinfrastrukturen knytter samfunnet sammen og er kritisk for levedyktige lokalsamfunn og et konkurransekraftig næringsliv. Troms er et kystfylke som er utsatt for hardt vær og klima. I Troms fylke opplever vi hvert år hendelser som snøskred, utglidninger, jord og steinras samt flomperioder som rammer vegnettet. Når slike hendelser inntreffer er det viktig å være forberedt for å kunne handle på riktig måte og begrense skadene. Forventede effekter av klimaendringer, som økt ras- og skredfare, økte nedbørsmengder og flere ekstremværhendelser, eksempelvis flom, vil gi ekstra utfordringer for veier og anlegg.

Fylkeskommunen har et beredskapsansvar langs to akser. For det første må fylkeskommunen som eier av fylkesvegnettet og ansvarlig for driften av kollektivtilbudet, ha en beredskap i forhold til å gjenopprette/opprettholde transporttilbudet i forbindelse med vegbrudd. I tillegg har fylkeskommunen som oppgave å sikre og tilrettelegge for en sivil transportberedskap som kan understøtte politi, forsvar, fylkesmannen og andre i forbindelse med større kriser. Fylkeskommune er gjennom forskrift om sivil transportberedskap gitt ansvaret for å sikre og legge til rette for en nødvendig og regionalt tilpasset sivil transportberedskap i fylket (§3). Dette innebærer bl.a. at fylkeskommunen skal avklare fylkets transportberedskapsbehov ved å avdekke hvilke kriser som kan utløse transportbehov, hvilke typer transportbehov det dreiser seg om og hvordan organiseringen gjøres mest hensiktsmessig.

Ansvar for beredskapen i forhold til å gjenopprette/opprettholde transporttilbudet i forbindelse med vegbrudd er en del av den daglige driften i form av at det er etablert beredskapsplaner som kan iverksettes i forbindelse med hendelser som opptrer regelmessig. Denne beredskapen er godt ivaretatt gjennom eksisterende beredskapsplaner, men dette planverket er per i dag ikke samlet i ett sentralt dokument eller en samlet oversikt. Samtidig, på grunn av at klimaet blir våtere og mer ekstremt, oppstår det behov for å kartlegge nye utsatte punkt eller ruteforbindelser, og hvilke eventuelle avbøtende tiltak som kan være aktuelle.

Fylkesmannen i Troms har utarbeidet en ny og revidert FylkesROS (risiko og sårbarhetsanalyse) som ble publisert i 2016. FylkesROS synliggjør risiko og sårbarhet i Troms, og analysen er fylkets regionale plan for samfunnssikkerhet. I oppfølgingsplan til FylkesROS for Troms 2016-2019 er det pekt på etater og instanser, herunder fylkeskommunen, som har ansvar for iverksetting av og planlegging av tiltak som skal redusere sannsynlighet og begrense konsekvensene av uønskede hendelser.

Det skal i løpet av planperioden utarbeides en sektorplan for transportberedskap. Den må omfatte ev avklaring av roller og ansvar knyttet til transportberedskap ved ulike hendelser som oppstår.