Årsrapport 2022/2023

Fortellingene bak tallene

Siden oppstart av ombudstjenesten 01.05.2017 har elev- lærling og mobbeombudene mottatt 1637 henvendelser. Ved mottak av disse henvendelsene, og i samtaler med barn, unge, foreldre og ansatte blir vi kjent med fortellinger fra ulike perspektiv. Ombudene vurderer kvaliteten på tiltak i hver enkelt henvendelse ut ifra prinsippet om barnets beste, i tillegg til aktuell lov. 

Skoleåret 2022/23 har vi mottatt 284 henvendelser som omhandler retten til et trygt og godt barnehage- og skolemiljø jf. barnehageloven kap.8 og opplæringsloven kap.9a.  I tillegg har elev- og lærlingombudet mottatt 54 henvendelser som omhandler andre deler av opplæringsloven og arbeidsmiljøloven. Flere av disse handler om rettigheter til opplæring for både elever og lærlinger. 

Elever og lærlinger kvier seg altfor lenge til å be om hjelp både knyttet til mangelfull oppfølging og lite systematikk i vurdering, mobbing og seksuell trakassering, og til bistand i korrekt håndtering i forbindelse med heving av lærekontrakter.

Gjennom de siste 6 årene erfarer ombudene en stadig økning i behovet for analyserom. Det vil si en arena der faginstanser, og ansatte i barnehager, skoler, opplæringskontor, idrettslag mfl. får møte uavhengige ressurspersoner å drøfte ulike problemstillinger knyttet til lærings- og oppvekstmiljø med. 

Refleksjon: Hvorfor er det slik at antall analyserom via ombudstjenesten øker?